5 اشتباه رایج در بهینه سازی سایت

Written by 92 on فوریه 2, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

سئو و بهینه سازی و آموزش ایجاد مطالب سئو شده واسه گوگل

سئو گوگل و محتوای بهینه

سئو و بهینه سازی و نحوه ایجاد مطالب (محتوای) ابتدایی که گوگل می پسندد

واسه چند لحظه تصور کنین که … شخصی جدیدا وارد سایت شما شده باشه، و اون نمیداند که شما در این سایت چه کاری انجام میدهید. این شخص بازدیدکننده ی مهمیه و شما فقط به سئو و بهینه سازی مختصری که بی آگاهی از قوانین گوگل انجام دادین براتون کافیه؟ به تصور خود ادامه بدید و فرض کنین که این شخص بازدیدکننده ممکنه باعث موفقیت یا شکست در کسب و کارتون شه اون وقت لازم واسه اینکه سر در بیاره که چه کاری انجام می دید نداره و بی معطلی با شما تماس گرفته و توضیحاتی ازتون می خواد.

در توضیح به اون چه چیزی میگین؟

شاید اطلاعات مهمی در مورد چگونگی کمکتون به اون و دلیل اینکه چرا می تونین نیازای اون رو بخوبی رفع کنین به اون میدید، درسته؟ و شرط می بندم میخواهید توضیحاتتان رو به قانع کننده ترین شکل ممکن مثل اون چیزی که در یک معامله اتفاق می افتد بگید.

بطور خلاصه، این همون چیزیه که گوگل می خواد تا در محتوای وب سایتتون داشته باشین.

هروقت بخواهید در یک یا دو موضوعی که وب سایتتون دور اون ساخته شده اعتبار خوبی داشته باشین، بهترین کار داشتن مطالب شاخصه. این مطالب چه دستورالعمل آموزشی در مورد اصول ابتدایی سئو و بهینه سازی موتور جستجو، وبلاگ نویسی واسه مبتدیان، و یا تبلیغات نویسی، صفحه سوالات رایج، یا یک بیان ماموریت الهام بخش باشه، این مطالب نقش خیلی مهمی در ایجاد سنگ بنای (پایه) در ارتباط، قانع کننده و مفید واسه ساخت یک سایت داره.

سنگ بنا ، مبنای پایه ای، اساسی، لازم، و خیلی مهمه که روی اون چیزی ساخته و یا ایجاد می-شه. این چیزیه که مردم باید واسه استفاده از سایت شما بدونن و با شما کسب وکار بکنن. البته وقتی به شکل راهبردی به اون نزدیک شید، این مطلب ممکنه بخوبی در موتورهای جستجو رتبه بندی شه. عامل کلیدی در این کار نوشتن مطالب قانع¬کنندهه که ارزش راه (لینک) دادن رو داشته باشه و بعد پیدا کردن راهی واسه آگاهی رسانیه.

اینجا یک روش ۵ مرحله ای ارائه میدهم که در ایجاد محتوای اصلی و گرفتن اعتبار مناسب مفیده:

۱٫  کلمات کلیدی
با توجه به موارد بالا، و اون چیزی که در مورد جستجوی کلمه کلیدی می دونیم، مناسب ترین کلمه کلیدی رو واسه مطالب خود انتخاب کنین. یعنی، مطالب و کسب وکار شما به کدوم سوالات جستجوگرها جواب میده؟

جواب دادن به این سوال به بازدید کننده  سایت شما در استفاده بیشترین حد از تجربه کمک می کنن؟

افرادی که این سوال رو میپرسند تعدادشون به اندازه کافیه که ارزش جواب دادن رو داشته باشه؟

۲٫ برچسبها و تیتر عنوان
بحثهای زیادی در بین کاربران سئو در مورد اینکه چه چیزی مفیده و چه چیزی نیس هست، اما هیچکی منکر اهمیت استفاده از عبارت کلمه کلیدی مورد هدف در برچسب عنوان نیس. موتورهای جستجو می خوان نتایج مرتبطی رو ارائه دهند، پس اون نتایج باید بطور برجسته ،  کلماتی که جستجوگر در عنوان صفحه استفاده میکنه رو داشته باشه.

اما این رو هم بیاد داشته باشین که برچسبِ عنوان یک تیتره. شما میخواهید با استفاده از کلمات انتخابی خواننده (reader) آینده با اون صحبت کنین. ضمنا، میخواهید این کلمات رو در ساختار تیتر قانع کننده ای قرار بدید که قراره به این سوال دقیق که جستجوگر در پرسوجو میپرسد جواب بدید.

و در آخر، نوشتن تیتر کامل این رو محتمل تر میکنه که شخصی از عنوانتون واسه لینک دادن به شما استفاده کنه. تا حدی که متن اصلی لینک ، جزئی از یک الگوریتم جستجو باشه، فقط این کار می تونه کمک کنه.

۳٫ محتوا
یک مقاله ۵۰۰ کلمه ای می تونه بخوبی واسه یک عبارت جستجوی رقابتی به خودی خود دارای رتبه باشه؟ شک نداشته باشین، چراکه خیلی از چیزایی که تعیین کننده نحوه رتبه بندی یک صفحه به اختیار کل و عمر وبسایتی که روی اون قرار می گیرن بستگی داره. و شاید واسه بعضی از موضوعات، یک توضیح کوتاه،واقعا از نقطه نظر تامین واقعی کاربر کافی باشه.

سئو و بهتر کردن محتوای سایت

اما اگه سایت جدیدتری داشته باشین که واسه رتبه بندی یک عبارت جستجوی رقابتی سعی میکنه، واسه این منظور به لینکهایی از این جور منابع معتبر نیاز دارید. این به اون معناست که مطالبتون باید هم از نظر کیفی و هم از نظر موضوعی جالب توجه باشه نه اینکه شما خیلی سریع اقدام به خرید بک لینک کنین که واقعا کار خطرناکیه.

یک دستورالعمل آموزشی چند بخشی عالی بسازین. شعار الهام بخشی داشته باشین. خیلی بهتر و جامعتر از رقیبان خود، به سوال کاربران جواب بدید و پس شانس بهتری دارید تا تلاشتون ارزش لینک دادن داشته باشه.

اینم بخونین:   بهینه سازی فروشگاه اینترنتی و تاثیر نرخ کلیک در بهینه سازی سئو سایت

۴٫ صفحه هدف مطالب (سئو seo)
اگه میخواهید در موضوعات مربوط به مطالبتون عالی باشین، آسون کردن کارا واسه خواننده از نقطه نظر کاربردی مفید به نظر میرسد. صفحه هدف واسه آگاهی لحظه ای در مورد بازدیدکننده به محض ورود به سایت طراحی شده، این صفحه ضمنا به عنوان فهرست مطالب نیزعمل میکنه (از راه لینک دادن به هر بخش) که نظم و ترتیب رو بیشتر میکنه.

بعضی از امتیازات روش صفحه هدف عبارتند از:
حفظ: حفظ خواننده در صفحه و فشار ندادن دکمه بازگشت به وسیله اون در هر جنبه ای از مطالب سنگ بنای موفق خیلی مهمه. در صورتی که سود منابع سریع مخابره نشه، نمیتوانید به یک خواننده، مشتری و یا لینک امتیاز بدید.

نشونه گذاری: هروقت کاربر روبروی بخشی از مطالب مفید و تا حدودی زیاد قرار بگیره، اولین اثر بیشتر نشونه گذاری صفحه یا همون بوکمارک کردن واسه بازدید مجدده. هروقت نشونه گذاری در سایتهای اجتماعی مثل Delicious رخ بده، ممکنه به ترافیک دراز مدت منجر شه. و هنگامی که دسته کاملی از این نشونه گذاریها در دوره کوتاه یه مدت از طرف کاربران سایت شما اتفاق بیفته، می تونین از اثر گسترده که باعث نشونه گذاریهای بیشتر و تعداد زیاد لینکها بدلیل توجه زیاد به Delicious مشهور و صفحات خونگی لذت ببرین. صفحات هدف به شما کمک میکنه به نشونه گذاری امتیاز بدین.

لینکا: بطور شبیه، یک وبلاگ نویس و یا وبمستر ممکنه فورا با دیدن کارتون متعجب شده و طبق منافع و موضوع سایت خودش به صفحه هدف  شما لینک بده. هر چقدر سریعتر بتونین بقیه رو با محتوای خوب خود مجاب کنین به مطلب شما یا همون صفحه هدف لینک دهند ، دنبال شدنش به وسیله اونا رو آسانتر می کنین.

سئو و بهینه سازی : افزایش سرعت کپی صفحه هدف می تونه رتبه بندی شما رو پس از جذب اون لینکها تقویت کنه، پس یک صفحه هدف امتیاز کلیدیه. سئو و بهینه سازی صفحه هدف راحت تر از اثر ۵۰۰۰ کلمه ایه.

۵٫ مطالب در ارتباط
ممکنه فهمیده باشین که بجای وبلاگ از کلمه “سایت” در طول این پست استفاده کردم. با این حال، هیچوقت بی استفاده از یک وبلاگ سعی به انجام این کار نداشته باشین.

موتورهای جستجو وبسایتهایی که دارای مطالب مربوط به به روزرسانی رایج هستن رو می پسندند، و هم خیلی از لینکای عمومی رو دوست دارن. با توجه به سهولت چاپ اون چیزی که وبلاگ نویسی فراهم میکنه، هوشمندانهه که از نرم افزار وبلاگ از نقطه نظر مدیریت محتوا بهره برد(منظور از وبلاگ راه اندازی یک بلاگ روی سایت تجاری شماس ). و با توجه به اینکه وبلاگ نویسی فعال اجازه مشارکت دائمی در فضای رسانه های اجتماعی رو می ده، این روش خیلی مهمی واسه ایجاد سایت عمومی از راه لینکا، مشمول موضوعات خاص و در ارتباط شدن، و منبع دادن به محتوای سنگ بنایتانه.

مطمئنا یک لینک به مطالب لازم خود در نوار بغل دستی داشته باشین. و اگه کار خود رو موقع انتخاب تمرکز خود به درستی انجام بدین، طبیعی هستش که از لینک دوطرفه واسه بخشی از سنگ بنای خود در پستای آینده هم استفاده کنین.

سعی زیادی نکنین، بلکه موقع بحث در مورد مباحث پیشرفته که نیاز به درک درستی از اصول ابتدایی داره متونی رو ارائه بدید. هیچوقت این فرض رو نداشته باشین که همه از منابع سنگ بنای شما آگاه هستن و یا اصول ابتدایی رو درک میکنند. برگشت دوطرفه پشت سر هم محتوای سنگ بنای شما، این امکان رو ممکن میسازد تا بطور پیوسته نشون داده شده و لینک داده شید ، با فرض اینکه اون هنوزم پاسخگوی نیازای مخاطبانه.

و اما به قول سعدی که میفرماید : به عمل کار برآید به سخندانی نیس

رنک گرفتن سایت با استفاده محتوای بنیادی رایجترین سئوالیه که بیشتر مدیران سایتها و وبمسترها دارن و اینکه چطوری میشه با یک کلید واژه واسه سایتم رنک بگیرم؟؟

موضوعی که بیشتر افراد متوجه نیستن اینه که این سئوال غلطه !!

بله درست فهمیدین سایتها رنک نمیگیرند ، بلکه این صفحات هستن که رنک می گیرن . اگه شما میخواهید واسه کلید واژه ای رنک بگیرین شما باید مشخص کنین که کدوم صفحه قراره واسه اون کلید واژه رنک بگیره .

تنها اضافه کردن کلید واژه به تایتل صفحه مورد نظر هیچگونه کمکی به شما نمی کنه و ضمنا نوشتن ۲۰۰ مقاله مربوط به اون کلید واژه بی داشتن یک مقاله مرکزی هیچ کمکی به شما نمی کنه.

شما به یک صفحه جدا از هم نیاز دارین که اون رو مرکز اون محتوا با موضوع خاص قرار بدید. در کل یک صفحه مرکزی در صورتی که تمایل دارین.

اینم بخونین:   برند شدن با بهینه سازی سایت، سئو تضمینی؟؟

اون صفحه باید ۱۰۰ درصد و در همه حال عالی و حیرت آور و منحصر به فرد باشه.

یک محتوای خیلی مهم لیاقت یک صفحه درون ساختار سایتتون رو داره نه یک آیتم خبری یا پست خبری . اون محتوا باید به آسونی و تنها با چند کلیک قابل دسترسی باشه. شما باید اون صفحه رو درون سایتتون بسازین. زمان کافی واسه صفحه ای که میخواهید رنک بیاره در نظر بگیرین.

با کدوم وسیله مردم اون محتوا رو می خونن و شما نیاز دارین اون محتوا رو convert کنین ، پس درباره موتورهای جستجویی که شما میخواهید فکر کنین ، و بیشتر از اون به کاربرانی فکر کنین که واقعا ارزشمنده. این ضمنا بدین معناست که صفحات دیگری رو درون سایتتون با همون کلید وازه هدف ایجاد نکنین .

لینکای داخلی بسازین

دقت کنین یکی از آیتمهای سئو و بهینه سازی لینکای داخلی یا همون اینترنال لینکه.  حالا که صفحه بنیادی خود رو ساخته اید باید قدم بعدی رو که همون ساخت و ایجاد لینکهای داخلیه رو وردارین. واسه انجام این کار باید صفحاتی رو که گوگل قبلا مربوط به موضوع کلیدواژه تون میدونه رو شناسایی کنین. آسانترین راه واسه شناخت در ارتباط ترین صفحات واسه اون کلید واژه جستجوی :site در گوگله . مثلا اگه که من بخوام مهمترین صفحات رو واسه عبارت کلیدی خاصی در گوگل پیدا کنم باید    (     کلمه مورد نظر بعد از آدرس سایت :site در گوگل جستجو کنم . )

شما شاید صفحات زیادی رو مربوط به کلید واژه یتان در سایت خود پیدا می کنین. هر کدوم از صفحات رو باز کنین و لینکی رو به صفحه مورد نظری که آماده کردین بدین.

از کلید وازه هدفتون به عنوان anchor text واسه لینکتان استفاده کنین . اما مهمتر از این موضوع اینه که از درون محتوا لینک بدید . تنها از لینکهای فوتر یا سایدبار گسترده سایت واسه لینک دادن به محتوا استفاده نکنین. دلیل این کار روشن و راحت س! : لینکهای ساخته شده از درون محتوا خیلی با ارزش تر از لینکهای سایدبار و فوتر هستن.

از این پس هر محتوایی رو که مربوط به محتوای بنیادی شما در سایته فراموش نکنین که حتما لینکی رو به محتوای اصلی بدین .

و حالا آخرین قدم :

پیشرفت و گسترش محتوای بنیادی

اگه که شما محتوای بنیادی خود رو به راه عالی نوشتید پس محتوایی هستش که شاخصه ، محتوایی هستش که به آسونی اون رو به اشتراک می ذارن و محتواییه که لینکهایی رو به طرف خود جذب می کنن .

از اینکه مقاله شما به دست افرادی که مقالاتی مربوط به موضوع محتوای شما می نویسند برسه نترسین. به اونا نشون بدید که چه چیزی ساختین و این اثر اون قدر ارزشمنده که کاربرانتون از اون دیدن می کنن . شما ممکنه که حتی بخواهید به اونا پیشنهاد بدید که یک پست درباره اون موضوع بنویسند و به اون لینک دهند.

بروزرسانی پاندای گوگل و ۵ باور اشتباه در مورد سئو

نزدیک به ۵ سال از روزی که بروزرسانی پاندای گوگل منتشر شد میگذره

خیلی بروزرسانی پاندای گوگل رو قدمی بزرگ در رشد فضای وب و بهبود نتایج جستجو میدونن. موردی که شاید خود گوگل هم اون رو قبول داشته باشه و به اون ببالد.

در این پست می خوایم به بررسی ۵ باور اشتباه موجود در سئو بدیم که شاید زمانی استفاده از اونا در سئو پیشنهاد شده و خیلی مفید بود اما الان نه تنها اثر مثبتی ندارن بلکه میتوانند اثر منفی هم داشته باشن.

بروزرسانی پاندای گوگل اشتباهات عادی در سئو

متاتگ کلمات کلیدی

مت کاتز در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که متاتگ کلمات کلیدی (Meta Keywords) دیگه مورد استفاده ی گوگل نیس. بدین معنا که بود و نبود اون تاثیری در بهبود رتبه شما در نتایج جستجو نداره.

این متاتگ با این که نبود استفاده از اون اعلام رسمی شده و چندین سال هم از اعلام اون میگذره هنوز به وسیله خیلی از مدیران وب سایتای فارسی مورد استفادهه. طبق بررسیایی که  انجام دادیم از هر ۱۰ سایت فارسی ۸ مورد هنوز از این متاتگ استفاده میکنند.

نکاتی که دانستن اون در مورد این متاتگ مفیده:

  1. از سال ۲۰۰۹ استفاده ی گوگل از متاتگ کلمات کلیدی قطع شد.
  2. موتور جستجو بینگ از این متاتگ استفاده ی مثبت نمی کنه اما می تونه در سایت شما اثر منفی بزاره.
  3. شما با استفاده از این متاتگ در حال پخش مراحل تقریبا سری بهینه سازی سایت خود هستین. افرادی که تخصص بیشتری دارن با بررسی این متاتگ میتوانند به خیلی از برنامه های بهینه سازی پی ببرن و رقبا از اون در سایت خود استفاده کنن.
اینم بخونین:   محتوا یا بک لینک؟؟ در بهینه سازی کدام یک موثرتر است؟

متا تگ توضیحات

با هم با پخش خبر نبود استفاده ی گوگل از متاتگ کلمات کلیدی در سال ۲۰۰۹ در ادامه اشاره شد که استفاده ی گوگل از توضیحات (Meta Description) هم به عنوان یک عامل در بهینه سازی قطع شده و از این متاتگ به عنوان یک عامل مثبت در رتبه دهی استفاده نخواد کرد.

بررسیا نشون داده  که از هر ۱۰ سایت فارسی کمه کم ۹ مورد از اونا از این متاتگ استفاده میکنند (‌درستی و یا غلطی استفاده ملاک ما نبوده).اما نکته ای که هست اینه که هنوز خیلی بر این باور هستن که وجود این متاتگ و گذاشتن کلمات کلیدی در اون می تونه در بهبود رتبه سایت اثر مثبت بزاره در صورتی که به هیج وجه اینطور نیس.استفاده ی گوگل از متاتگ توضیحات تنها به عنوان یک بخش واسه نمایش اطلاعات پست به کاربران ختم میشه.

حتی الان طبق بعضی تحقیقات آژانسای مشاوره ی بازاریابی٬ پیشنهاد میشه که در بعضی صفحات از این متاتگ استفاده نکردد.

تگ‌های روبات

کلا استفاده از خود تگ‌های روبات (Robots) هنوز پیشنهاد میشه و استفاده ی درست از اونا می تونه مفید باشه. اما نحوه ی و جایگاه استفاده از اونا موردیه که شاید خیلی از مدیران وبسایتای فارسی اطلاعی ندارن.

در زیر به چند نکته واسه بهبود استفاده از این تگ اشاره شده:

  1. استفاده از دستورات Index,Follow به طورکلی نیاز نمی باشه چون وظیفه ی دنبال کردن (Follow) و ایندکس کردن (Index) کاری هست به شکل پیشفرض به وسیله موتورهای جستجو انجام میشه. تنها مورد استفاده از این دستورات به شکل ترکیبی با دیگه دستورات مثل Nofollow یا Noindexه.
  2. الان طبق آپدیتای جدید گوگل دایرکتوریای ثبت سایت حتی Dmoz و Yahoo Directory ارزش خود رو از دست داده ان اما هنوز این دو دایرکتوری میتوانند مورد استفاده واقع شن. دستورات Noodp,Noydir دستورات پیشنهاد شده از طرف ما هستن واسه گذاشتن در تگ روبات٬ چون اگه کدنویسی صفحات شما دارای مشکل باشه و سایت در دایرکتوریا ثبت شده باشه احتمال ۱ درصدی واسه دریافت اطلاعات از این دایرکتوریا هست و این موضوع می تونه اثر منفی در سئو شما داشته باشه.
  3. قدرت دستورات روبات از فایل Robots.txt بیشتره.بدین معنا که اگه در ۲ صفحه جدا از هم یکی رو از راه آدرس و فایل Robots.txt بسته باشین و دیگری رو از راه دستورات Noindex,Nofollow احتمال ایندکس نشدن صفحه از راه روبات بیشتره.

تبادل یا خرید و فروش لینک

موضوع خرید و فروش لینک و یا تبادل لینک به شکل کلی شاید یکی از موضوعات داغ در بین مدیران وبسایتا در چند پارسال بوده و هنوزم بحثایی در مورد این که خرید لینک یا تبادل لینک مفیده یا مضر در حال انجامه. در بخش آموزشای گوگل به مدیران وبسایتا این موضوع توضیح داده شده٬ اما معمولا توضیحات ارائه شده به وسیله گوگل و تجربیات مشاوران سئو با هم نزدیک نیستن. هستن مواردی که قوانین گوگل با تجربه ها و آزمایشات انجام شده متفاوت باشن. یکی از مهمترین این تفاوتا در بحث تبادل لینک نگاه میشه.

طبق قوانین گوگل خرید وفروش لینک و یا گرفتن هر نوع لینکی که طبیعی نباشه خلاف قوانینه و با سایت مربوطه برخورد میشه.

تجربیات مشاوران سئو و مقالات منتشر شده به وسیله اونا نشون می ده که بحث خرید و فروش لینک به هر صورتی با اون مقابله میشه. اما موضوع تبادل لینک مرکز اختلاف خیلی از متخصصان و گوگله.

گوگل کلا روی خوشی نسبت به تبادل لینک نشون نمیدهد چون باور گوگل برپایه لینک‌های مهم در خود محتواه. اما تجربه نشون داده که اگه تبادل لینک با وبسایتای مفید و مهم انجام شه می تونه موثر باشه٬ گرچه انتخاب وبسایتای و تعداد اونا موضوعیه که باید در انتخاب اونا دقت کرد.

       طراحی

موضوع طراحی رو شاید بشه مظلوم ترین موضوع در سئو دونست٬ بخشی که کمتر کسی به اون توجه داره و اصلا فکر نمیکنند که می تونه در بهبود سئو سایت موثر باشه.

واسه بررسی اهمیت موضوع طراحی به نکات زیر توجه کنین:

  1. موتورهای جستجو به ویژه گوگل دیگه از حالت خودکار خارج شده و آدم محور شدن.
  2. اگه کاربر از سایت راضی باشه گوگل هم راضیه٬ اگه کاربر زمان کمی رو در سایت سپری کنه و در بین صفحات کم حرکت کنه(Bounce Rate پایین) اینا نشونه هایی هستن واسه گوگل از نبود رضایت کاربران از سایت و امتیاز منفی سئو.

طراحی و سئو الان خیلی به هم نزدیک شدن٬ در گذشته شاید خزندها توانایی خوندن فایلای css رو نداشتن اما الان گوگل از مدیران می خواد امکان خوندن این فایلا رو واسه خزندها فراهم کنن. طراحی و کلا تجربه کاربری (UX) به بخش جدانشدنی از سئو تبدیل شده.