فکر کردن کافی است سایت خود را سئو کرده و فروش را افزایش دهیم

Written by 92 on فوریه 4, 2018 and posted in مقالات سئو - بهینه سازی سایت - بک لینک.

بهینه‌سازی سایت واسه موتورهای جستجو

در اهمیت سئو سایت باید گفت که اینترنت بی جستجو یعنی شهر بی تابلو، نقشه و راهنما. جستجو در اینترنت به یه جور نقش معبر و راهنما رو اجرا می‌کنه. اگه می خواین خیلی آسون در اینترنت دیده و یافته شید، باید در بالا نتایج جستجوها قرار بگیرین. از طرف دیگه بهینه سازی نتایج جستجو در وب از قواعدی پیروی می‌کنه که به اون Search Engine Optimization گفته می‌شه. سرواژه این عبارت به نام سئو seo معروف و شناخته می‌شه. جستجوی اینترنت در ایران و بیشتر کشورهای دنیا با گوگل انجام می‌شه، از همین‌رو بیشتر تکنیک‌های استفاده شده در سئو طبق الگوریتم این ابرموتورِ جستجوی اینترنته. در سئو یا بهینه سازی سایت سعی بر اینه تا با استفاده از مجموعه روش‌ها و تکنیک‌هایی، خدمات یا اجناس یک سایت در بالا نتایج جستحو شده قرار بگیره.

سئو علم دیده شدن

سئو علم دیده شدنه، تبلیغات هم تقریبا همین هدف رو دنبال می‌کنه اما با سئو متفاوته. تبلیغات آنلاین و آفلاین هر دو روی سئوی سایت اثر میذاره اما وجود سئو چیزی بالاتر از تبلیغاته. معمولا واسه افزایش رتبه در گوگل واسه تبلیغات هزینه نمی‌کنن. از مهم‌ترین فرق‌های تبلیغات با سئو میشه به این موارد اشاره کرد: تبلیغات معمولا محدود به رسانه و زمونه. شما واسه دوره زمانی خاصی می تونین در یک رسانه پرمخاطب حضور داشته باشین حتا اگه خود گوگل رو به عنوان رسانه در نظر بگیرین.

وقتی شما در گوگل تبلیغ می کنین و با سفارش تبلیغات گوگل درصدر نتایج قرار می‌گیرید رتبه شما هیچ تغییر خاصی نکرده و نمی‌کنه. تا زمانی که هزینه می کنین در بالا نتایج هستین. در مورد بقیه مدل‌های تبلیغات مثل تبلیغات کلیکی، رپرتاژها و تبلیغات بنری در بقیه رسانه‌ها هم باید گفت که این مدل تبلیغ به دلیل برگشت مستقیم یا غیر مستقیم کاربر روی سئو سایت تاثیرگذارند. اشاره این موارد تنها به این دلیله که وقتی بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو با تبلیغ دارای مرز مشترک شد، دریابید با هدف تبلیغ، سئو خودتون رو بهبود نمی‌بخشید. بلکه این بیهنه سازی سایته که برنامه تبلیغات رو تحت اثر قرار می ده.

اینم بخونین:   مباحث مهم و کاربردی در بهینه سازی سایت

بیهنه سازی سایت و تبلیغات هر دو به موازات هم از مهم‌ترین مباحث بازاریابی اینترنتی هستن. اما سئو به مراتب از نظر هزینه و پایداری توجیه منطقی‌تری داره. فرق دیگه تبلیغات با سئو تاثیرگذاری اینه. سئو زمان بیشتری واسه تاثیرگذاری نیاز داشته و بر خلاف تبلیغات اثر لحظه ای نداره، اما تبلیغات بی معطلی اثر میذاره و به همون نسبت هم تاثیری در مقاطع زمانی کوتاه‌تری داره. فرق مهم دیگری که سئو با تبلیغات دامنه و محدوده اینه. معمولا در تبلیغات تمرکز روی یک محصول و خدمته در صورتی که در سئو تمرکز روی کلیدواژه‌ یا کلماتیه که ممکنه چندین محصول یا خدمت رو در بر گیرد.

اعتماد به تبلیغات یا سئو؟

قبل از جواب دادن به این سوال باید گفت تبلیغات به تنهایی و واسه همیشه باعث فروش خدمت یا محصول نمی‌شه، هر دو روش تنها رابطه ایجاد می کنن. نتیجه‌گیری یا فروش از یک رابطه، هدف دیگریه که معمولا پس از بهینه سازی سایت و تبلیغات باید به اون پرداخته شه. کاربران به سئو اعتماد بیشتری نسبت به تبلیغات دارن. باید گفت که در بهترین حالت ممکن، تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از کاربران روی تبلیغی که نگاه می کنن کلیک می کنن در صورتی که بیشتر از ۸۵ درصد از کاربران موقع جستجو روی اولین نتایج یا نتایج نگاه شده در صفحه اول کلیک می کنن. همین امر نشون می ده سرمایه‌گذاری واسه بهینه سازی سایت توجیه اقتصادی بیشتری نسبت به تبلیغات داره.

سئو فرایندی بین رشته‌ای

سئو یک نرم افزار، روش ثابت یا وسیله خاص شناخته شده نیس. مجموعه‌ای از روش‌ها و اصوله که طیف بزرگی از فعالیت‌ها از کدنویسی و مسائل فنی گرفته تا تبلیغات و مشتری مداری آنلاین رو شامل می‌شه. واسه همین هم مراحل بیهنه سازی در دو سایت مختلف حتی اگه در یک زمینه یا صنعت واحد فعالیت کنن مثل به هم نیس. ضمنا نتایج بدست اومده از سئو واسه همیشه ثابت نخواد بود بدین معنی که اگه مراحل بهینه‌سازی روی سایتی انجام شد و به صفحه اول گوگل رسید واسه همیشه در این موقعیت ثابت نخواد موند. طبیعتا وقتی سایتی به روش درست و اصولی به صفحه اول گوگل برسه با هزینه و روش راحت‌تری می تونه در صفحه اول بمونه. سوالی که ممکنه اینجا به ذهن خطور کنه اینه که روش غیر اصولی واسه سئو هم هست؟ باید گفت بله. بدیش اینه بعضی از ارائه کنندگان این خدمات سعی می کنن با استفاده از روش‌های غلط، گوگل رو فریب داده و کلیدواژه‌ای رو با ترفندهای که به «سئو سیاه» معروفه به صفحه اول گوگل برسانند.

اینم بخونین:   بهینه سازی و seo , sem چیست؟

دلیل اهمیت سئو چیه؟

در آخرای سال 2011 گروهی مطالعاتی در مورد CTR نتایج جستجو انجام دادن. اونا موقعیت یک سایت در SERP رو با میزان کلیک مربوطه مقایسه کردن. در تصویر زیر نتایج تحقیق اونا رو نگاه می کنین:

رتبه بندی سایت نتایج خوب نشون دهنده این موضوعه که رتبه بالاتر، CTR بالاتر رو به دنبال داره. واسه شرکتایی که اجناس خود رو از راه اینترنتی و به شکل آنلاین به فروش می رسانند این موضوع می تونه حکم مرگ و زندگی باشه.

موتورای جستجو چطوری کار می کنن؟

دنیای اینترنت خیلی گستردهه و فعلا چیزی حدود 50 میلیارد صفحه سایت وجود دارن که گرفتن اطلاعات مفید از اونا بی استفاده از موتورای جستجو مثل پیدا کردن سوزنی در انبار کاهه که در تصویر زیر می تونین مشاهد کنین.

موتورای جستجو موتورای جستجو تونسته ان به این هرج و مرجا پایان دهند. با ساختن یک فهرصت اونا می تونن صفحات وب مربوط به جستجواتون رو نمایش بدن. اما این فهرست بیشتر دستخوش تغییراتی میشه (وب سایتای جدید اضافه می شن، فایلای جدید آپلود می شن، صفحات بروزرسانی می شن و غیره). از اونجا که اینترنت یک موجودیت پویاه، موتورهای جستجو نیاز به یک وسیله بروزرسانی نگه داشتن فهرستا دارن. این جاییه که خزندها وارد بازی می شن. این روباتای اتوماتیک صفحات وب رو واسه گرفتن اطلاعات جستجو می کنن. اونا لینکا، تصاویر، فیلما و فایلای دیگه رو هم فهرست می کنن.

در این جا نحوه استفاده موتورای جستجو از رباتا واسه نمایش صفحه نتایج آمده:

کشف: خزندها سایت در نظر خود رو از راه لینک اون از سایت دیگه و یا از راه اضافه کردن صفحه URL پیدا می کنن. الان، گوگل فقط لینکای href و src رو دنبال می کنه.

فهرست بندی: صفحات سایت پردازش و فهرست بندی می شن. توجه داشته باشین هر نوع محتوایی رو نمیشه فهرست بندی کرد. (مثلا صفحات پویا).

اینم بخونین:   نکته افزایش سئو سایت و جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو

نتایج: هنگامی که شما یک متنی رو وارد می کنین، موتورای جستجو با بررسی کردن فهرستای خود، صفحات در ارتباط رو به شما نمایش میدن.

موتورای جستجو به یک سیستم رتبه بندی نیاز دارن تا نتایج رو به ترتیب اولویت واسه شما به نمایش درآورند. فاکتورای زیادی وجود دارن که در نظر گرفتن اونا واسه موفقیت سئو سایت شما ضروریه که مثل مهم ترین اونا می تونه به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینکا
  • کلمات کلیدی
  • سن دامنه
  • بروزرسانی سایت
  • فاکتورای دیگه مثل ساختار سایت، سرعت سایت و….

به روز رسانی الگوریتما

کلمات گوگل پاندا یا گوگل پنگوئن واسه شما معنایی داره؟ نه..!؟

معمولا هر چند سال یک بار شاهد به روز رسانی الگوریتمای گوگل هستیم که واسه افزایش کیفیت نتایج جستجوا انجام می شن. به روز رسانی پاندا در فوریه 2011 انجام شد و حدود 12 درصد از نتایج جستجو رو تحت اثر قرار داد. به روز رسانی پنگوئن در آوریل 2012 اعلام شد و حدود 3.1٪ از نتایج جستجو رو تحت اثر قرار داد. این به این معنیه که کاهش یهویی ترافیک وب سایتا می تونه به دلیل تغییر الگوریتمای گوگل باشه. با وجود این الگوریتما سئو منفی یا سئو سیاه مثل نوری در روز به وسیله گوگل میشه دید و ممکنه باعث مجازات سایت شما شه.

سئو موبایل چیه؟

سئو سایت

با توجه به داغ بودن بازار فروش موبایلا و تبلتا و افزایش روزانه کاربران اونا سئو موبایل از اهمیت بالایی برخورداره.  می دونستین که در سال 2011 گوشیای هوشمند بیشتر از رایانهای شخصی (488 میلیون و 415 میلیون دلار) فروخته شدن؟ پس بهینه سازی سایت شما واسه تلفنای همراه ضروریه.

قدم بعدی چیه؟

حالا اطلاعات پایه ای سئو و بهینه سازی سایت رو یاد گرفتید، باید سراغ مباحث زیر برید:

  • سئو تموم صفحات سایت (Site-wide SEO): تکنیکایی که در سراسر سایت استفاده می شن و در همه صفحات اثر می ذارن.
  • سئو یک صفحه سایت (On-page SEO): تکنیکایی که فقط واسه یک صفحه سایت استفاده می شن.
    سئو خارجی سایت(Off-site SEO): تکنیکایی که از خارج سایت ما هستن و روی سایت ما اثر می ذارن.