دانستن این اصطلاحات به شما کمک میکنه تا درک بهتری از مراحل بهینهسازی وبسایتتون داشته باشین و بدونین یک متخصص تقریباً چهکارایی رو واسه افزایش رتبه سایت شما انجام می ده. در ادامه بعضی از معروفترین اصطلاحات مربوط به زمینه بهینهسازی سایت و بازاریابی اینترنتی رو اشاره می کنیم.
SEO یا سئو
کوتاه شدهٔ عبارت Search Engine Optimizationه که در فارسی اون رو بهینهسازی سایت واسه موتورهای جستجو مینامند.
SMO
کوتاه شدهٔ عبارت Social Media Optimization هست که منظور از اون بهینهسازی حسابهای کاربری شما در شبکههای اجتماعی و ضمنا بهینهسازی سایت واسه شبکههای اجتماعیه. منظور از شبکههای اجتماعی سایتهایی مثل فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام و غیره هست.
SEM
کوتاه شدی ی عبارت Search Engine Marketingه؛ یعنی بازاریابی، افزایش فروش، افزایش مشتریها به کمک موتورهای جستجو.
GYM
مخفف سه کلمه Google – Yahoo – Microsoft و به معنی سه موتور جستجوی بزرگ و معروف هست.
CMS یا سیستم مدیریت محتوا
کوتاه شدهٔ عبارت Content Management Systemه. معمولاً به نرمافزارهای آماده که به کمک اونا یک سایت مدیریت میشه رو سیستم مدیریت محتوا میگن.
PPC یا پرداخت به ازای کلیک
مخفف عبارت Pay Per Clickه و به تبلیغاتی گفته میشه که هزینه اون نسبت به تعداد کلیکهایی که روی آگهی شما میشه هزینه رو محاسبه می کنن. مثلا سیستم تبلیغات گوگل حالا از این روش استفاده میکنه و نه طبق تبلیغات واسه یک مدتزمان مشخص.
CPC
مخفف Cost Per Clickه و به معنی میزان تبلیغات طبق هر بار کلیک هست. مثلا اگه در یک سایت تبلیغات قرار دهیم به ما میگوید هزینه تبلیغات 100 دلاره و هر بار که روی آگهی شما کلیک شه یک دلار از شارژ شما کم خواهد و زمانی که شارژ شما به صفر رسید آگهی شما از روی سایت ورداشته میشه. در اینجور زمانی میگوییم CPC یک دلاره.
PPA
مخفف عبارت Pay Per Actionه. تقریباً شبیه PPCه اما فرقش اینه که هزینه زمانی از شارژ کاربر کم میشه که بازدیدکننده علاوه بر کلیک کردن روی آگهی، یک محصول رو هم سفارش بده یا یک عملی رو مربوط به اون آگهی بکنه.
FFA
کوتاه شدهٔ عبارت Free For Allه و به سایتهایی گفته میشه که در اون تعداد خیلی زیاد لینک خروجی به سایتهای دیگه در اونا قرار داره و همه می تونن لینک وبسایتشون رو در این سایتها ثبت کنن.
SERP
مخفف عبارت Search Engine Results Pageه و به صفحهای از موتور جستجو که نتایج جستجوی کاربر رو نمایش می ده گفته میشه.
SMM
کوتاه شدهٔ عبارت Social Media Marketing هست و منظور از اون برند سازی، بازاریابی و یا افزایش فروش از راه شبکههای اجتماعیه.
CTR
کوتاه شدهٔ عبارت Click Throw Rateه. منظور از اون میزان کلیک کاربران روی لینک سایت در ازای تعداد دفعات نمایش اون در لیست نتایج جستجوی موتورهای جستجوگره. تصور کنین آدرس صفحات یک سایت روزانه 200 بار در موتورهای جستجو واسه کاربران به نمایش گذاشته میشه حال به تعداد کلیکهایی که روی این صفحات میشه CTR گفته میشه مثلاً اگه از این 200 بار نمایش فقط 100 بار روی لینک سایت کلیک شه اون وقت خواهیم گفت میزان CTR 0.5ه.
301
یک کد (بهوسیله متاتگ) است که باعث تغییر دائمی آدرس یک صفحهٔ ایندکس شده در موتورهای جستجو میشه.
Content Marketing
اگه به کمک مقالهنویسی یا مطالب آموزشی اقدام به جذب بازدیدکننده و درنتیجه فروش محصول کنیم اون وقت به این روش Content Marketing یا بازاریابی محتوا میگوییم.
On Page SEO یا بهینهسازی داخلی
منظور بهینهسازی صفحات داخلی واسه موتورهای جستجوه و یعنی کار کردن روی بخشهای داخلی سایت از بهبود تصاویر گرفته تا برنامهنویسی.
Off Page SEO
به فرایندهایی که خارج از سایت خودمون و در دیگه سایتها انجام میدیم گفته میشه. مثلا ایجاد لینک در سایتهای دیگه و یا جذب بازدیدکننده از راه شبکههای اجتماعی یا حتی تبلیغ کردن در روزنامه و تلویزیون.
Reffering Domain
به اون ref domain هم میگن و منظور لینکهاییه که به ازای هر دامنه به سایت ما دادهشده.
Internal Links یا لینکهای داخلی
اگه دو مطلب در سایت من وجود داشته باشه و دریکی از اونا به دیگری لینک بدهم اون وقت این لینک رو لینک داخلی میگیم.
External Links یا لینکهای خارجی
اگه در یک سایت به سایت دیگری لینک بدیم اون وقت اون لینک رو لینک خارجی مینامیم.
Link Popularity
به میزان لینکهایی که دیگه سایتها به سایت شما داده باشن و یا به تعداد لینکهایی که در تموم اینترنت به سایت شما برگشت دادهشده باشه رو Link Popularity میگن.
Link Reputation
منظور اینه که سایتهایی که به سایت شما لینک دادن در عنوان لینکها و یا توضیحات کنار لینک شمارو چطوری و با چه کلماتی توضیح کردهان.
Backlink یا بک لینک
به لینکهایی که دیگه سایتهای معتبر در سرتاسر اینترنت به سایت ما داده باشن گفته میشه.
Analytics
به فرایندها یا وسایل بررسی سایت مثل بازدیدها و نمایش آمار گرافیکی گفته میشه که معمولاً منظور از اون نرمافزار تحلیلگر گوگله.
Spider، Crawler، Robot
به رباتها (درواقع یک سری نرمافزار خیلی هوشمند و پیچیده) و خزندههای گوگل که همیشه و درزمان بازههای زمانی مختلف به سایت ما سرکشی می کنن گفته میشه.
Creawl Error
اگه ربات موتورهای جستجو به هر دلیل نتونه محتویات سایت شمارو جستجو کنن این حالت به وجود میاد.
Spamdexing
مخفف شدهٔ spam indexingه و به این معنیه که صفحاتی با محتوای تکراری، کپیورداری از سایتهای دیگه یا هر کار دیگری که محتوای اون به درد کاربران نخورد رو در گوگل ایندکس کنیم.
Robot.txt
یک فایل متنیه که در ریشه سایت قرار میگیره و محتوای اونیک راهنماه واسه موتورهای جستجو تا بدونن کدوم پوشهها و آدرسها رو می تونن ایندکس کنن و کدوم رو نباید ایندکس کنن.
Index یا ایندکس شدن در موتورهای جستجو:
موتورهای جستجو مثل گوگل دارای رباتهای خیلی هوشمندی هستن که طی بازههای زمانی مختلف به سایتها سر کشی می کنن تا اگه اون سایتها صفحات یا مطالب جدید رو منتشر کرده باشن اون وقت رباتها اون مطلب جدید رو در بانک اطلاعات گوگل ذخیره کنن تا موقع جستجوی کاربران واسه اونا به نمایش گذاشته بشه. این مراحل ذخیره کردن مطالب و صفحات سایتها در گوگل رو اصطلاحاً ایندکس شدن میگن.
indexed Pages
به صفحاتی از سایت ما که به وسیله گوگل ایندکس شده باشن گفته میشه. ممکنه یک سایت 1000 صفحه مطلب داشته باشه اما فقط 200 تای اونا به وسیله گوگل ایندکس شده باشه.
Redirect یا ریدایرکت
به فرایندی گفته میشه که طی اون آدرس یک صفحه اینترنتی به صفحه دیگری منتقل شه. مثلا شما سایت www.yoursite.com رو باز می کنین و بهمحض باز کردن اون صفحه نگاه می کنین که آدرس صفحه به www.yoursite.ir تغییر کرده. البته کلیک کردن روی یک آدرس و هدایت شدن به صفحهای دیگه و ضمنا انتقال بعضی از صفحات تکراری به وسیله برنامهنویسی و مواردی مثل این رو هم Redirect مینامند.
خطای 404
منظور از 404 درواقع کد صفحه. ازنظر گوگل هر صفحهای که باز میشه که یک کد داره مثلاً اگه کد صفحهای که سرور بازگرداندهه 200 بود یعنی هیچ مشکلی وجود نداره و صفحه درخواستی با موفقیت به طرف کامپیوتر کاربر ارسال گردیده اما گر این کد 404 باشه اون وقت به این معنیه که اینجور صفحهای وجود نداره مثلاً ممکنه حذفشده باشه. حال اگه این صفحهای که حذفشده قبلاً به وسیله گوگل ایندکس شده باشه و تعداد اینجور صفحاتی زیاد هم باشه اون وقت باعث کاهش رتبه سایت شما میشه.
Keyword یا کلمه کلیدی
اگه تصمیم داشته باشین کاربران اینترنت وقتی در گوگل کلمه یا عبارت “فروش آنلاین وسیله” رو جستجو می کنن سایت شما در لینکهای اول باشه اون وقت عبارت “فروش آنلاین وسیله” رو کلمه کلیدی مینامیم.
keyword density یا چگالی کلمات کلیدی
فرض کنین کلمه کلیدی سایت شما “فروش آنلاین وسیله” است. اون وقت به نسبت تعداد دفعاتی که این کلمه در یک صفحه یا در کل سایت شما تکرار شده رو چگالی کلمات کلیدی میگن که بی شک میبایست یک حد و تناسب مشخصی رو نسبت به متن اون صفحه یا درصد متنهای کل سایت داشته باشه.
keyword – key phrase
به کلمه یا عبارتی که کاربران هنگام جستجو در موتور جستجوگر تایپ می کنن گفته میشه.
keyword research
به مراحل یافتن مناسبترین کلمات کلیدی واسه یک سایت یا یک کسبوکار اینترنتی گفته میشه.
keyword spam (keyword stuffing)
به کار بردن بیشازحد کلمات کلیدی در یک صفحه رو میگن.
Over Optimization
اگه مراحل بهینهسازی واسه یک سایت رو بهطور نامعمول و بیشازاندازه طوری انجام بدین که ازنظر گوگل غیرطبیعی جلوه کنه اون وقت اصطلاحاً دچار بهینهسازی بیشازحد یا Over Optimization شدین که باعث جریمه شدن به وسیله گوگل میشه.
Sitemap
یک صفحه که در اون آدرس تموم صفحات یک سایت بهصورت لیست وار و درختی به کاربران و ضمنا به موتورهای جستجو نشون داده میشه. نقشه سایت واسه موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخورداره چراکه موتورهای جستجو از این راه هم به بیشتر صفحات سایت که از دید رباتهای خزنده مخفی مونده دست پیدا می کنن.
html to text ratio یا میزان کد به متن (متن به کد هم میگن)
هر صفحهای که در یک سایت نشون داده میشه مقداری متن در اون هست. بهجز این متنها مقداری کد HTML هم در اون صفحه هست که از چشم ما کاربران پنهان اما از چشم گوگل و دیگه موتورهای جستجو مخفی نیس. حال اگه مثلاً در یک صفحه 250 کاراکتر متن خالص وجود داشته باشه و 1000 کاراکتر HTML هم در اون صفحه وجود داشته باشه اون وقت میگوییم نسبت کد به متن در این صفحه چار به یکه. حال این عدد چه منظوری داره؟ درواقع به ما میگوید که تعداد کاراکترهای متن خالص باید بیشتر از تعداد کاراکترهای HTML باشه تا این تناسب رعایت شه پس ما باید سعی کنیم نسبت متن به کد بیشتر شه یعنی اگه کاراکترهای HTML 1000 عدده اون وقت کاراکترهای متن خالص میبایست بیشتر از 1000 باشه و نه کمتر حال هر چه بیشتر باشه بهتره.
Unique Visitors یا بازدیدهای یکتا
منظور تعداد کاربرانیه که از سایت شما بازدید کردهان. دقت کنین که این مورد با تعداد باز شدن صفحات سایت شما فرق داره.
UX یا بهبود تجربه کاربری (User Experience)
منظور اینه که در وبسایتمون سعی کنیم تا کاربران از کار کردن با سایت تجربه باحالی رو داشته باشن و هنگام رفت و امد با سایت احساس راحتی کنن.
UI یا رابط کاربری (User Interface)
به محیط گرافیکی و المنتهای ظاهری و هر چیزی رو که در سایت قابلمشاهده س گفته میشه.
طراحی واکنش گرا (Responsive Design)
بهیه جور از طراحی صفحات وب گفته میشه که سایت در موبایل و یا تبلتا هم بهخوبی نشون داده بشه. یعنی این نوع سایت با طراحی به نسبت با هر نوع دستگاهی که باز بشه برابر با اندازه صفحهنمایش اون دستگاه خودش رو به شکل مناسب و کاربرپسندی نمایش می ده یا بهتر بگیم نسبت به هر دستگاهی یک واکنش متفاوت نشون می ده.
Alexa Rank
رتبهایه که سایت الکسا به سایت ما می ده. این رتبه ازنظر متخصصان سئوی سالم ارزش زیادی نداره.
Google Page Rank
رتبهایه گه گوگل به سایتها می ده که از بین 0 تا 10ه. درواقع این رتبه واسه نشون دادن اعتبار و اهمیت سایتهاس مثلا رنک سایت بانکها و دانشگاههای معرف معمولاً بین 4 تا 6ه.
bounce rate
فرض کنین صفحه اول سایت شما بهگونهایه که تا یک کاربر اون رو باز کرد سریع اون رو ببندد. اگه اینجور اتفاقهایی زیاد بی افتد اون وقت میزان فرار کاربران بالا خواهد رفت که این میزان رو هم با درصد نشون میدن و به اون bounce rate گفته میشه.
این لیست بهمرور تکمیل خواهد گردید اگه موردی برایتون نامفهوم بود در بخش دیدها اشاره کنین.