از خواص سویا چه می دانید؟ | طب ایرانی

از خواص سویا چه میدونید؟

به گزارش ایران ناز صدها ساله که دانه های سویا به عنوان غذای اصلی در بعضی فرهنگها حساب میشه.این دانه ها از راه آسیائیا به آمریکای شمالی معرفی شدن. حالا آمریکا بزرگترین تولید کننده سویا و اجناس مربوط به اون هستش. این گیاه با موارد استفاده فراوون ، پر از پروتئین ،

 

چربی غیر اشباع ، فیبر و مواد معدنیه. اون چیزی که از ارزش غذائی این دانه ها مهم تره اینه که، استفاده تکراری از سویا و اجناس اون باعث کاهش خطر دچار شدن به بعضی از بیماریهای خطرناک و خطرناک ،مثل : بیماریای قلبی ـ عروقی، سرطان و پوکی استخون می شه. بنظر می رسه،

 

خواص به درد بخور سویا مربوط به فیتو کمیکالی بنام ایزو فلاونه که تقریبأ در همه اجناس سویا هست.دانه های سویا شامل تقریبأ %۴۰ پروتئین هستن. صنایع غذائی می تونن دانه های سویا رو طوری فرآوری کنن که پروتئین اونا حفظ شه، پس دانه سویایی که خورده می شه پر از پروتئین هستش.

 

دانه های سویا دارای مواد معدنی مثل کلسیم ، آهن و روی هستن که اندازه موادمعدنی اون در شکلای جور واجور متفاوت دانه های سویا، مختلفه. پروتئین سویا، آرد سویا و دانه های پخته سویا بیشتر از دیگر اجناس اون دارای مواد معدنی هستن. دونوع ایزوفلاون مهم در دانه های سویا،

 

جنیستئین(genistein) و داییدزئین (daidzein) هستن. در سالای گذشته ،بالغ بر۲۰۰ مقاله در مورد نقش بیولوژیکی و بیوشیمیایی ایزو فلاونها منتشر شده.هرچند محققان هنوز در تلاشند تا چگونگی کارکرد ایزو فلاونها راکشف کنن ،اما مهمترین نتیجه حاصل از مصرف اجناس

 

سویا کاهش بیماریهای مهلکه.تحقیقات انجام گرفته نشون میده که سرطان سینه، پروستات و روده کوچیک در آمریکا که به اندازه کمتری از فرآورده های سویا استفاده می شه، بیشتر شایعه.در تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده مشخص شده که ایزوفلاونها می تونن در توانایی رشد

 

 

یه سلول سرطانی مشکل ایجاد کنن.هم اینکه فرآورده های سویا می تونن خطر دچار شدن به بیماریهای قلبی رو کم کنن. یه تئوری آزمایش شده میگه که ایزو فلاونها چربی خون رو پایین نگه می دارن . آزمایشهای بالینی نشون دادن آدمایی که پروتئین گیاهی مصرف می کنن،در مقایسه با پروتئین حیوونی، اندازه کلسترول خون کمتری دارن.

 

مهم بودن این یافته چنانه که سازمان غذا و دارو اخیرأ اعلام کرده که پروتئین گیاهی واسه سلامت قلب خوبه. اگه محصولی در هر وعده مصرفی حداقل۲۵/۶ گرم پروتئین گیاهی داشته باشه و دارای چربی و کلسترول پایینی باشه، تولید کنندگان اون می تونن ادعا کنن که احتمال بیماریهای قلبی رو کم می کنه. مشروط بر اینکه فرد دست کم ۲۵ گرم پروتئین گیاهی در روز مصرف کنه

 

فواید سویا واسه زنان

 

هم اینکه نقش احتمالی فرآورده های سویا در جلوگیری از پوکی استخون بررسی شده. ایزو فلاونها و مشتقات سویا که ایپری فلاون(ipriflavone) نامیده می شن، وقتی بهمراه کلسیم و ویتامین D مصرف شن، محتوای مواد معدنی استخون رو در زنان یائسه بالا می برن.احتمالأ ایزو فلاونها به رفع مشکلات قبل از یائسگی و زمان یائسگی مثل گر گرفتگی

 

در زمان یائسگی هم کمک می کنن. مخصوصا در کشورهایی که مصرف دانه های سویا زیاده، مشکلات یائسگی کمتر گزارش شده. فرآورده های سویا مطمئنا به این مرحله از زندگی خانمها کمک می کنن. در حالیکه هنوز جا واسه تحقیقات بیشتره، بهتره که پیشنهاد کنیم، هر فرد واسه سلامت خود روزانه از دانه های سویا و فرآورده های اون استفاده کنه.

 

 

فواید سویا واسه مردان

 

از سالها پیش سویا به عنوان سلاحی در برابر سرطان سینه و روده بزرگ مطرح شده. تازگیا تحقیقات نشون داده که سویا هم اینکه در پیشگیری از سرطان غده پروستات بخوبی موثره.تحقیقات در دانشگاه Loma Linda و دانشگاه کالیفرنیا در ایالت Davis نشون داده مصرف سویا ، وقوع و روند رشدسرطان پروستات رو کم می کنه.

 

این خبر خوبی واسه ۲۲۰۰۰۰ مردیه که در سال ۲۰۰۳ سرطان پروستات در اونا تشخیص داده شده. تو یه مطالعه مشخص شده که فقط یه واحد از اجناس سویا مانند شیر سویا می تونه خطر پیشرفت سرطان پروستات رو بیشتر از %۷۰ کم کنه.

 

فواید سویا واسه بچه ها

 

مصرف سویابه عنوان یه ماده غذایی که می تواندبه پیشگیری از دچار شدن به بیماریای طولانی کمک کنه، اگه از کودکی شروع شه بسیار موثر و خوبه. عادت کودکان به طعم این ماده غذایی باعث می شه که در بزرگسالی از مصرف این ماده غذایی لذت ببرن.لذتی که به حفظ سلامت

 

اونا هم کمک می کنه.اخیرأ تحقیقات نشون داده که اگه یه شخص در دوران کودکی سویا مصرف کنه، بدن اون قادر به استفاده کردن بهتر از اون و پیشگیری بیماریایی مانند سرطانه. سویا یه منبع عالی پروتئین ویک ماده غذایی خوب واسه تقویت ماهیچه هاست.

 

مصرف شیر سویا به عنوان یه غذای ساده و خوشمزه روشیه که از راه اون میشه سویا رو در برنامه روزانه غذایی کودکان وارد کرد.شیر سویا کلسیم زیاد و ویتامین Aو D زیادی رو در مقایسه با شیر روزانه جفت و جور می آورد و کودکان شما از این روش همه فواید سلامتی رو از سویا دریافت می کنن.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش طب سنتی و گیاهان دارویی | خواص عرقیات سایت

  • مطالب در رابطه