از خواص ماهی چه می دانید؟ | تغذیه سالم

ماهی ماده غذایی مفیدیه که در مناطق شمالی و جنوبی کشورمون یعنی مناطقی که در کنار دریا واقع شدن، جزو مواد اصلی و اساسی برنامه غذایی مردم این مناطق حساب می شه.

ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالاییه و بیشتر مواد مغذی به درد بخور و لازم واسه آدم رو به تنهایی داراس. ولی ویژگی مخصوص ماهی که اونو بین بقیه مواد غذایی مهم خاص ساخته، نوع چربی موجود در اون هستش.

ماهی و اجناس دریایی با وجود اون که جزو مواد غذایی حیوونی هستن، ولی از نظر ترکیب چربی با بقیه مواد حیوونی متفاوت ان. چربی موجود در مواد غذایی حیوونی کلا شامل ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستن که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و بقیه چربیای بد خون می شن.

پس زیاده روی در مصرف چربیای حیوونی، سلامت قلب و عروق رو به خطر انداخته و در آخر منتهی به سکته های قلبی و مغزی می شه. ولی ماهی و آبزیان با وجود اون که از دسته مواد غذایی حیوونی هستن با این حال نوع چربی موجود در اونا مشابه مواد گیاهیه و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا ۳ در آبزیان هست که اثرات بسیار مهمی در سلامت آدم بردوش داره و در پیش گیری از خیلی از بیماریها و کنترل و کمک به بهتر شدن مشکلات جور واجور نقش مهم و سازنده ای بردوش داره.

جالبه بدونیم که چربی موجود در بافتای ماهی و آبزیان تنها موجب افزایش کلسترول و بقیه چربیای بد خون و مشکلات قلبی و عروق کمک مؤثری هم می کنه. ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین حساب می شه. پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت مهمه، یعنی پروتئین موجود در ماهی به شکلیه که به آسونی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شه و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می رسه.

ماهی یکی از منابع خوب آهنه و آهن در خونسازی و هم اینکه در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروبا نقش مهمی بردوش داره. آهن موجود در ماهی به گونه ایه که جذب اون در دستگاه گوارش آسون بوده و خوب در بدن به مصرف می رسه. علاوه بر اون آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی رو هم زیاد می کنه پس نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی به وجود اومده به وسیله فقر آهن بردوش داره.

ماهی شامل مقدار زیادی ویتامینای گروه "B" در تنظیم فعالیت سلولای عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و هم در سلامت پوست تاثیر دارن. هم اینکه بعضی از شکلای جور واجور ویتامین های گروه "B"در خون سازی هم تاثیردارن. پس با مصرف ماهی می تونیم به سلامت اعصاب، سرحالی، تازگی پوست و پیشگیری از کم خونی کمک کنیم .

ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی هست روی هستش. روی یه ماده مغذیه که در رشد کودکان و نوجوانان و هم در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی داره. کمبود این ماده مغذی در دوران رشد موجب کوتاهی قد و در صورت کمبود شدید باعث کوتولگی می شه. هم اینکه در دوران بلوغ منتهی به تاخیر در بلوغ جنسی می شه. ماهی این ماده غذایی به درد بخور با دارا بودن روی به اندازه کافی می تونه به رشد و تنظیم بلوغ جنسی کمک کنه.

ماهی از منابع غنی فلوئور در سلامت و استواری دندونا و در پیشگیری و پوسیدگی دندون تاثیر مهمی داره. پس با مصرف ماهی می تونیم به سلامت و استواری دندونای خود کمک کنیم فلوئور هم اینکه در پیشگیری از استئوپروز یا پوکی استخون مؤثره.

ماهی دریا از بهترین منابع ید هستش. ید یکی از مواد مغذیه که تاثیر مهمی در سلامت آدم داره. ید در رشد اثرات زیادی داره و کمبود اون موجب مشکل در رشد و کوتاهی قد می شه. پس مصرف ماهی به مقدار کافی در دوران رشد لازمه. ید هم اینکه در تکامل سیستم عصبی نقش مهمی داره و اگه خانوما در دوران بارداری گرفتار به کمبود شدید ید باشن، کودکانشون علاوه بر مشکل در رشد جسمی دچار عقب افتادگی ذهنی هم می شن و این مشکل تا آخر عمر گریبان گیر اونا می شه. هم اینکه کمبود ید در شیر مادر می تونه منتهی به مشکل در رشد جسمی و ذهنی کودک شیرخوار بشه.

مصرف ماهی "۲" تا"۳" بار در هفته در برنامه غذایی مادران باردار و شیرده می تونه تاثیر خوبی در رشد جسمی و ذهنی جنین و نوزاد داشته باشه. نقش دیگری که ید در سلامت آدم بردوش داره تاثیر اون در متابولیسم مواد انرژی زا هستش. کمبود ید موجب کاهش متابولیسم مواد انرژی زا در بدن شده و در نتیجه منتهی به زیاد شدن وزن و چاقی می شه. ید در تولید مثل هم مؤثره و افراد گرفتار به گواتر به وجود اومده به وسیله کمبود ید دچار مشکل در تولید مثل می شن. مصرف ماهی و آبزیان می تونه نیاز آدم رو به ید تامین کرده و از بروز مشکلات به وجود اومده به وسیله کمبود ید پیش گیری کنه.

ماهی از منابع خوب فسفر حساب می شه. فسفر ماده ایه که همراه کلسیم در سلامت و استواری استخوانا تاثیر مهمی داره. ماهیایی که با استخون مصرف می شن مانند ماهی کیلکا و ساردین علاوه بر خواصی که واسه شکلای جور واجور ماهیا ذکر شد شامل مقدار زیادی کلسیم هم هستن. پس در رشد، استواری و سلامت استخون ها و دندونا تاثیردارن.

ماهی و آبزیان با داشتن خواص تغذیه ای بسیار خوب می تونن قسمت بزرگ نیازمندیای تغذیه ای ما رو تامین کنن. علاوه بر اون به دلیل داشتن ترکیبات خاصی که در چربی بدن اونا هست در پیشگیری از بسیاری امراض و کنترل و درمان مریضیای جور واجور نقش مهمی بردوش دارن.

ساردین ، ماهیای چرب آبهای عمیق:


فواید اون شامل تامین اسیدهای چرب لازمه که واسه تکامل سیستم عصبی و سلامت مغز و اعصاب لازمه و واسه زنان حامله و شیرده بسیار پیشنهاد می شه و تاثیر اون در درمان افسردگی به اثبات رسیده و هم اینکه شامل اسیدهای چرب امگا ۳ه.

ماهی

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • چیزی که در مورد روغن ماهی و خواص اون نمی دونین!