از خواص مفید گیلاس چه می دانید؟ | رژیم غذایی

از خواص به درد بخور گیلاس چه میدونید؟ 

گیلاس میوه ایه با خاصیتای فراوون که شاید کمتر کسی به دنبال فهمیدن خواص این میوه بهاری بره.گیلاس به دلیل عطر و طعم منحصر به فردش در سراسر جهان طرفداران زیادی داره؛ اما می خوایم دلایل دیگری واسه علاقه مند کردن شما به این میوه خوش قیافه بگیم. با ما همراه باشین.

گیلاس پر از آنتی اکسیدان، پلی فنول، فیتو سترول، فیبر، پتاسیم، پروتئین، ویتامینای آ و سی، مس، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم، فسفر و روش که در سلامت آدم نقش بسیار مهمی اجرا می کنن. در ادامه ۱۰ خاصیت فوق العاده مهم گیلاس رو تقدیم حضورتون می کنیم.

۱. کاهش درد و التهاب
گیلاس به دلیل داشتن اندازه زیادی آنتوسیانین و فلاونوئیدها که دارای خواص ضد التهابی هستن، اثرات اکسیداتیو رو که درد و التهاب رو زیاد می کنن، برعکس کرده و به کاهش اون کمک می کنن.

این میوه خوشمزه حتی می تونه با کم شدن عوامل التهابی بدن، التهابای شدید رو بهتر کنه. علاوه بر این، گیلاس به کاهش اسید اوریک موجود در خون که باعث تورم، حساسیت به لمس و التهاب می شه رو کم می کنه.

۲. کمک به بهتر خوابیدن
گیلاس منبع طبیعی هورمون ملاتونینه که به کنترل خواب کمک می کنه و باعث می شه احساس خواب آلودگی کنین. در واقع این میوه خوش طعم با افزایش ملاتونین خون کیفیت و زمان خواب شما رو زیاد می کنه و واسه بهبود اثرات جت لگ هم خوبه. اگه از بی خوابی رنج می برید، دو بار در روز یه فنجون و نیم آب گیلاس ترش بخورین.

۳. کاهش دردهای عضلانی
گیلاس، مخصوصا گیلاس ترش به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدانا و مواد ضد التهابی واسه افراد گرفتار به دردهای عضلانی، مفصلی و فیبرومالژیا خیلی خوبه.

مصرف ۷۰۰ میلی لیتر آب گیلاس به مدت یه هفته، قبل یا در طول انجام فعالیتای شدید ورزشی، با افزایش ظرفیت کلی آنتی اکسیدان بدن و بهبود کارکرد عضلات، از آسیب دیدگیای بعد از انجام فعالیتای شدید ورزشی جلوگیری می کنه.

۴. کاهش احتمال بروز حمله نقرس
هم گیلاس ترش و هم گیلاس شیرین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود واسه درمان نقرس بسیار به درد بخور هستن. تحقیقات نشون دادن حملات نقرسی در مریضایی که تو یه دوره دو روزه گیلاس مصرف کردن، ۳۵ درصد کمتر از مریضایی بوده که این میوه رو مصرف نکرده ان.

علاوه بر این، مصرف همزمان داروای کاهنده اسید اوریک و گیلاس در این بیماران خطر برگشت نقرس رو تا ۷۵ درصد کاهش داده است. واسه بیماران گرفتار به نقرس، مصرف روزانه ۱۵ الی ۲۰ عدد گیلاس شدیداً پیشنهاد می شه.

۵. کاهش چربی دور شکم
سوزوندن چربی دور و بر شکم از سخت ترین کارای دنیا هستش. با این حال، شما می تونین با جا دادن گیلاس در رژیم غذایی خود، واسه همیشه از شر چربی دور شکم خلاص شید.

گیلاس شامل اندازه زیادی آنتی اکسیدانی موسوم به آنتوسیانینه که با تنظیم ژنای درگیر در متابولیسم بدن، چربی و گلوکز رو کم می کنه و فیبر موجود در اون باعث به وجود اومدن احساس سیری می شه. هم اینکه گیلاس شامل شکلای جور واجور ویتامین ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین ب ۶ است که به افزایش سوخت و ساز بدن و تبدیل غذا به انرژی کمک می کنه.

۶. پشتیبانی از سلامت قلب
پتاسیم موجود در گیلاس به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک کرده و خطر دچار شدن به فشار خون بالا رو کم می کنه. از این رو یکی از مهم ترین خواص گیلاس، تنظیم و کاهش فشار خون است. هم اینکه فیتوسترولای گیلاس به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کنن. پس مصرف گیلاس موجب حفظ سلامتی قلب و عروق می شه.

۷. بهبود حافظه
آنتی اکسیدان بالای گیلاس، اون رو به یکی از به درد بخور ترین خوراکیا واسه افزایش قدرت حافظه تبدیل کرده.

آنتی اکسیدانا نقش مهمی در بهبود حافظه، یادگیری و فعالیتای جور واجور ذهنی اجرا می کنن و با کم شدن رادیکالای آزادی که می تونن به بافتای سالم مغز آسیب برسانند، از مشکلات مربوط به افزایش سن مانند فراموشی و پارکینسون جلوگیری می کنن. مصرف روزانه مقدار کمی گیلاس به عنوان میان وعده می تونه از حافظه شما رو واسه سالیان سال مراقبت کنه.

۸. کند کردن روند پیری
گیلاس از ۱۷ نوع آنتی اکسیدان از جمله آنتوسیانین و ملاتونین تشکیل شده که در کند کردن روند پیری بسیار موثر بوده و نقش مهمی در سلامت عمومی بدن اجرا می کنن. تلاش کنین روزانه دست کم یه لیوان آب گیلاس استفاده کنین.

۹. کاهش قند خون
شاخص قند گیلاس شیرین ۲۲ه. این بدین معناست که گیلاس سطح قند خون رو زیاد بالا نمی بره و یکی از بهترین میوه ها واسه افراد گرفتار به دیابت است. اگه از دیابت رنج می برید، روزانه نصف فنجون آب گیلاس بخورین.

۱۰. کاهش خطر دچار شدن به سرطان
گیلاس به دلیل اندازه بالای آنتی اکسیدانا و آنتوسیانین، با رادیکالای آزاد مقابله کرده و از بدن در برابر سرطانا مراقبت می کنه. هم اینکه فتوکمیکالا و فیبر موجود در اون خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ رو کاهش داده و به ثابت نگه داشتن وزن بدن کمک می کنه. اضافه وزن و چربی بالا شانس دچار شدن به سرطان رو زیاد می کنه.

.

منبع :gahar.ir