از خواص ویتامین آ بیشتر بدانیم | اطلاعات دارویی

فواید ویتامین آ

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین A ایمنی بدن رو در مقابل عفونت زیاد می کنه و پاسخای لنفوسیتی علیه آنتی ژنای ایجاد کننده مریضی رو زیاد می کنه. این ویتامین غشاهای مخاطی رو واسه ایمنی بیشتر مرطوب نگه می داره و هم اینکه فعالیت سلولای سفید خون رو زیاد می کنه.

بهبود دید

ویتامین آ می تونه به بهتر شدن بینایی کمک کنه. این ویتامین چشم شما رو قادر می سازه تا با تغییرات نور تنظیم شه. چشما رو مرطوب نگه می داره و هم اینکه دید شبونه رو بهتر کنه. این ویتامین می تونه از خیلی از شرایط مانند خشکی چشم و کوری شب رو با افزایش سازگاری چشم آدم به نور روشن و تاریکی، جلوگیری کنه.

از خواص ویتامین آ بیشتر بدونیم

تقویت سلامت استخون

این ویتامین لازم باعث تقویت استخوانا و دندانا می شه. ویتامین A به تشکیل عاج دندون کمک می کنه، در نتیجه قدرت اونو زیاد می کنه.

باعث افزایش رشد عضلات می شه

با سالم نگه داشتن و حفظ فرم عضلات، ویتامین A نقش مهمی در اطمینان از رشد عضلانی مناسب در کودکان و نوجوانان در حال رشد داره، در نتیجه مانع ایجاد مشکل دیستروفی عضلانی می شه.

جلوگیری از سرطان

ویتامین A یه آنتی اکسیدان قوی هم هست که می تونه شکلای جور واجور خاصی از سرطان رو نابود کنه.

بازسازی بافتا

ویتامین A نقش مهمی در جایگزینی بافتای قدیمی و فرسوده با عناصر نوین و هم اینکه حفظ قوت استخوانا و دنداناتون داره.

ویتامین آ واسه پوست و پوست صورت

از اونجایی که ویتامین A باعث ارتقای کراتین سازی طبیعی می شه، به شرایطی مثل جوش، اگزما و پسوریازیس کمک می کنه. بدون این ویتامین، پوست بسیار خشک و کسل کننده می شه.

در طبیعت، ویتامین A (رتینول) گیاهان رو از آسیبای رادیکالای آزاد به وجود اومده به وسیله UV مراقبت می کنه. در اجناس پوستی، ویتامین A به عنوان یه آنتی اکسیدان توصیف شده که با تقویت هر سلول در مقابل آسیبای درمعرض قرار گرفتن رادیکالای آزاد، پوست رو در مقابل پیرشدگی در برابر نور مراقبت می کنه.

در غلظتای بالاتر، ویتامین A می تونه به عنوان یه روان کننده بکنه که آب رو به سطح پوست میرسونه. علاوه بر این، ویتامین A به عنوان بهبود دهنده ای خوب واسه چروکای همراه با پیری توصیف شده.

ویتامین A به کاهش تولید بی اندازه دانه های چربی کمک می کنه، پس خطر جوش رو کم می کنه. هم اینکه بافت محافظ پوست رو تقویت می کنه و درنتیجه باعث افزایش سلامتی و عمر بالای پوست می شه.

ویتامین  آ در بارداری

ویتامین A ویتامین محلول در چربیه که در کبد ذخیره می شه. ویتامین A واسه رشد جنین نوزاد شما، از جمله رشد قلب، ریه ها، کلیه ها، چشما و استخوانا و هم اینکه سیستم گردش خون، تنفسی و سیستم عصبی مرکزی مهمه.

ویتامین A مخصوصا واسه زنائی که در حال زایمون هستن لازمه، چون به بهتر شدن بافت پس از زایمون کمک می کنه. هم اینکه به حفظ بینایی طبیعی، مقابله با عفونت، پشتیبانی از سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن هم کمک می کنه.

اندازه مصرف ویتامین A در زنان باردار بدین صورت پیشنهاد شده:

  • زنان باردار ۱۸ سال و جوون تر: ۷۵۰ میکروگرم در روز
  • زنان باردار ۱۹ سال و بالاتر: ۷۷۰ میکروگرم در روز
  • زنان شیرده ۱۸ سال و جوون تر: ۱۲۰۰ میکروگرم در روز
  • زنان شیرده ۱۹ سال و بالاتر: ۱۳۰۰ میکروگرم در روز
  • زنان غیر باردار: ۷۰۰ میکروگرم در روز

غذاهای دارای ویتامین آ

ویتامین آ در روغن ماهی، ماهی قزل آلا، هویج، اجناس لبنی، اسفناج و بروکلی پیدا میشه. میوه ها و سبزیجات (به خصوص نارنجی و زرد و سبزیجات برگی) دارای مقادیر پر از بتا کاروتن هستن که بهترین منابع ویتامین A است. شمام شاید اندازه خیلی از ویتامین A رو از شیر و غلات غنی شده دریافت می کنین.

ده مورد از غذاهای پر از ویتامین آ به توضیح زیر هستن.

  • جگر گوسفند
  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • کلم برگی
  • اسفناج
  • زردآلو
  • کلم بروکلی
  • کره
  • تخم مرغ
  • کدو حلوایی زمستونی

قیمت قرص ویتامین آ ۳۰هزار تومن و قیمت کرم ویتامین آ ۱۱۵هزار تومنه .

نبض ما- ترجمه:حسین مقدس زاده

.

منبع : nabzema.ir