از خواص کله پاچه بیشتر بدانید | تغذیه سالم

 

از خواص کله پاچه بیشتر بدونین

به گزارش مجله آکا ایران، صبحونه آنلاین نوشت: کله پاچه که از پختن سر، دست و پای گوسفند جفت و جور می شه، از بخشای مختلفی چون بناگوش، زبون، مغز، چشم، گوشت، صورت و پاچه تشکیل شده. این غذا با واحد شمارش دست بکار میره و هر دست کله پاچه شامل یه کله و چهار پاچه س. باید اینم بگیم که که آب این غذا هم به عنوان پیش غذا به همراه نون خورده می شه.

کله پاچه غذایی پرانرژی و با کیفیت پروتئین بالا حساب می شه. پروتئین موجود در اون واسه رشد و بازسازی خیلی از بافتای بدن خوبه. زبون گوسفند پر از ویتامینای گروه B مخصوصا ویتامین ۱۲ B هستش که این ویتامینا نقشای به درد بخور زیادی واسه بدن دارن. مثلا ویتامین ۱۲ B، در خونسازی و کارکرد سیستم عصبی نقش داره.

پاچه گوسفند دارای طبع سرد است و خواصی چون رقیق کنندگی خون، ملین، درمون دهنده زخمای داخلی و افزایش دهنده شیر مادر رو داره. نشون داده شده که این غذا شامل ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10ه. کوآنزیم Q10 به عنوان یه آنتی اکسیدان قویه که از راه دفع مواد مضر تولید شده در بدن در نتیجه فرایندای متابولیکی جور واجور و جلوگیری از آسیب سلولا نقش مهمی رو اجرا می کنه. هم اینکه استواری کارکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماریای فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، شکلای جور واجور سرطان و چیزای دیگه ای به جز اینا از دیگر نقشای کوآنزیم Q10ه.

مضرات کله پاچه

کله پاچه با وجود دارا بودن پروتئین و ویتامینا، پر از کلسترول و اسیدهای چرب مضره. کلسترول چربیه که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن رو داشته و در کنار بقیه عوامل خطر منتهی به انسداد و گرفتگی رگ شده و ایجاد کننده بروز بیماریای قلبی – عروقی، سکته و بسیاری دیگه از بیماریای طولانی می شه.

باید اینم بگیم که که در میان قسمتای جور واجور کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارن؛ طوریکه مغز گوسفند به اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول داره و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب حساب می شه. از این رو کسائی که چربی خون بالایی دارن، کلسترول و اسید اوریک خونشون بالاست و گرفتار به نقرس و ناراحتی کلیوی هستن، باید از مصرف افراطی و غیر اصولی کله پاچه دوری کنن.

بر خلاف تصور عمومی که کله پاچه رو واسه آدمایی که ناراحتیای مفصلی و آرتریت دارن، به درد بخور می دونن، محتوای بالای چربیای اشباع و ترانس موجود در کله پاچه فرایندهای التهابی موجود در این بیماران رو بدتر کرده و پیشنهاد نمی شه.

کلام آخر

با در نظر گرفتن اینکه تازگیاً تغییراتی از جمله مصرف افراطی و غیر اصولی غذاهای آماده که محتوای چربی، قندهای تصفیه شده و نمک بالایی دارن، کاهش فعالیت فیزیکی و چیزای دیگه ای به جز اینا در روش زندگی افراد اتفاق افتاده و این تغییرات ایجاد کننده بروز خیلی از بیماریای طولانی شدن، از این رو رعایت رژیم غذایی درست از راه افزایش مصرف سبزیا و میوه های تازه و غلات کامل سبوسدار و کاهش مصرف گوشتای قرمز و مواد غذایی پرچرب به درد بخور هستش. مصرف افراطی و غیر اصولی کله پاچه مخصوصا در مناطق سنتی که عادت به مصرف هفتگی این غذا دارن بدلیل مضراتی که ذکر شد پیشنهاد نمی شه.

.

منبع :