از خواص کیوی چه می دانید؟ | تغذیه سالم

از خواص کیوی چه میدونید؟

از خواص کیوی چه میدونید؟

۱- کیوی پر از ویتامین C هستش. مقدار پتاسیم اون از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. هم اینکه دارای ویتامین E، A، کلسیم، آهن و اسید فولیکه. یه عدد کیوی متوسط ۴۶ کالری انرژی داره.

۲- کیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایینه که واسه نرم کردن گوشت خوبه، اما احتمال داره واسه بعضی افراد آلرژی زا باشه. مخصوصا آدمایی که به آناناس حساسیت دارن مستعد حساسیت به این میوه هم هستن. این آنزیم با پختن میوه به سرعت از بین میره.

اینطوری به کار گیری کیوی خام در دسرهای شامل شیر یا هر فرآورده لبنی دیگه نامناسبه، چون این آنزیم در عرض چند دقیقه در حالی که بوی بسیار بدی تولید می کنه شروع به حل کردن پروتیین شیر می کنه.

بدیش اینه آنزیمای کیوی در معده به وسیله اسید معده از بین میره. اما اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد مقداری خنثی می شه و آنزیمای کیوی می تونن مدت کوتاهی فعالیت کنن و این زمان کافیه تا مواد پروتیینی در اثر این آنزیما به قطعات کوچیکتری تجزیه شن و این عمل هضم غذاهای سنگین رو در معده و روده آسون تر می کنه.

۳- کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده و از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کنه. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید داره از غلظت خون کم می کنه و از تنگ شدن عروق و بروز شکلای جور واجور سکته ها جلوگیری می کنه.

۴- جالبه بدونین که ویتامین C در کاهش علائم مریضی آسم بسیار موثره و تحقیقات نشون داده کودکانی که در هفته ۵ تا ۷ عدد از این میوه مصرف می کنن دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستن که در هفته فقط یه عدد کیوی میل می کنن. کیوی سیستم حفاظتی بدن رو تقویت می کنه و از بروز سرطان جلوگیری می کنه.

کیوی پادزهر سیگار:

سیگاریا به ویتامین C بیشتری نیاز دارن چون مواد سمی مخصوصا رادیکالای آزاد موجود در دود سیگار ویتامینا رو نابود می کنه. پس سیگاریا باید حدود ۴۰% بیشتر ویتامین C مصرف کنن. این مقدار با خوردن ۲ عدد کیوی کسب می شه.

کیوی بمبی علیه استرس:

استرس و کمبود خواب روی بدن آدم اثر میذاره. هرکی  می خواد به این وضع دچار نشه باید در روز ۴ عدد کیوی بخوره، ۴ عدد کیوی رو در طول روز تقسیم کنین. مثلا صبح، ظهر، بعدظهر و عصر، چون بدن آدم نمی تونه ویتامین C رو ذخیره کنه.

۶ دلیل واسه کیوی خوردن هست:

۱- هر عدد کیوی ۳ گرم فیبر داره که کلسترول رو کاهش داده و از سرطان جلوگیری می کنه و به کنترل انسولین کمک می کنه.

۲- در مقایسه با یه عدد پرتقال هم اندازه خود ویتامین C بیشتری داره.

۳- شامل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان محلول در چربیه (ویتامین A و E) که واسه مقابله با رادیکالای آزاد به درد بخوره.

۴- حدود ۱۰% از پتاسیم پیشنهادی روزانه رو داراس.

۵- شامل مقادیر زیادی فولاته که بدن رو در مقابل بیماریای قلبی، سرطان و چیزای دیگه ای به جز اینا مراقبت می کنه و واسه تشکیل هموگلوبین حامل اکسیژن لازمه.

۶- شامل فیتوناتریفتایی از جمله کاروتنویید و فلاونوییده که تحقیقات نشون داده که DNA رو از آسیبای مربوط به اکسیژن مراقبت می کنه.

مضرات کیوی:

کیوی دارای مقدار زیادی اگزالاته که موجب تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می شه. به خاطر همین واسه افراد مستعد کلیه و سنگ صفرا مضره.

بهترین روش نگهداری کیوی:

هیچوقت این میوه رو کنار سیب، گلابی و سیب زمینی قرار ندین چون از این میوه ها گازی متصاعد می شه که موجب رسیدن زیادتر از اندازه این میوه می شه. اما اگه خام باشه میشه اونو در کنار میوه های گفته شده قرار داد تا روند رسیدن تسریع شه. هیچوقت به اندازه میوه توجه نکنین و تصور نکنین میوه بزرگتر ارزش تغذیه ای بیشتری داره.

جمع آوری : iranstyle.ir

.

منبع :