بررسی یک تنوع انکرتکست خوب واسه سئو موثر و مطمئن
پیش از هر چیز بذارین یک خلاصه کوتاه از این دو مطلب رو با خوانندگان جدید نوین در بین بذاریم. (اگه دو مطلب قبلی ما در مورد انکرتکست رو مطالعه کردین، می تونین در کمال آرامش بخش بعدی رو رد کنین.)
انکر تکست و روشهای بهینهسازی اون
منظور از انکر تکست همون متن لینکه. یعنی همون متنی که واسه کاربر نشون داده میشه و می تونه بروی اون کلیک کنه. حالا چرا انکرتکست مهمه؟ به یک دلیل راحت: گوگل وقتی لینکی به سایت شما نگاه میکنه، متن اون رو می خونه. بر این اساسه که می فهمه صفحه شما در چه موردیه و واسه این لینک باید در کدوم کلمه کلیدی به صفحه شما رتبه بده. پس استفاده از انکر تکستای خوب و در ارتباط می تونه به بالارفتن رنک گوگل و در آخر آمار سایت شما کمک کنه. اما باید مراقب باشین. چرا؟ چون استفاده زیاد از یک کلمه کلیدی مشخص در انکرتکستها باعث میشه گوگل شما رو به عنوان یک خطاکار شناسایی کنه و واسه اینکار جریمه شید.
پس شما باید دقت کنین که چه یک لینک داخلی در سایت خود ایجاد می کنین یا چه خودً واسه گرفتن بک لینک از سایتهای دیگه دست به کار میشید (حال چه با خواسته از سایتها و وبلاگهای دیگه، چه با گذاشتن لینک خود در شبکههای اجتماعی و حتی در بدترین حالت، خرید لینک)، انکر تکست اون رو به درستی انتخاب کنین تا گوگل شما رو جریمه نکنه. همونطور که گفتم، در مطلب قبلی ً به این موضوع پرداختهایم.
حتما بخونین: عوامل موثر در رتبه گوگل طبق یک میلیون نتیجۀ جستجو
نحوه پخش خوب انکر تکست در لینکها
یکی از مواردی که در مطلب قبلی بررسی شد، این بود که انکر تکست لینکها چطوری باید پخش شن تا بهترین نتایج رو داشته باشن و ضمنا جریمه نشید. واسه این منظور یک نمودار هم (از یکی از همکااران انگلیسی خود) به شما ارائه دادیم. البته گفتیم که این نمودار بیشتر در نقش یک پیشنهاده و شاید خیلی واسه یک سایت ایرونی متوسط مناسب نباشه و یک راه بهتر هم هست. (اگه منظور از اصطلاحات استفاده شده در این نمودار رو نمیدانید، نگران نباشید. در بخش بعدی این مقاله، اونا رو کمی توضیح میدم.)
رقابت ما: بهترین روش پخش انکر تکست
این دو مقاله جرقه یک بحث داغ در بین بچههای تیم نوین بود. سوال این بود: آخر سر بهترین راه پخش انکر تکست چیه و چطوری باید انکر تکست لینکها رو بهینه کرد؟ این سوالیه که شاید در ایران خیلی مطرح نباشه. یعنی مدیران سایتها فقط با استفاده از کلمه کلیدی اصلی خود انکرتکست میسازن و معمولاً هم موفق هستن. اما مطمئناً اینکار اونا میشه در طولانیمدت به نتایج بدی منجر شه و اونا به وسیله گوگل جریمه شن. از اون طرف، واسه گرفتن رنک گوگل خوب لازمه که از روشی مطمئن انجام داد و این روش بارها جواب پس داده. با اینحال نه! ما یک روش بهتر میشناسیم و دلایل این گفته خود رو به زودی به شما خواهیم گفت.
بحث ما بر سر این بود که واسه دریافت بهترین نتیجه در گوگل، چطوری باید انکر تکستا رو پخش کرد و واسه این منظور سعی کردیم بهترین راه و روش واسه سایت خودمون (www.novin.com) رو مشخص کنیم. من می خوام در ادامه به طور کامل نتایج این بحث رو با شما به اشتراک بذارم. بیایید شروع کنیم:
پخش انکر تکستای سایت ما
همونطور که شایدً میدونید، شرکت ما یعنی رسانۀ تجارت نوین در زمینۀ بازاریابی دیجیتال و تبلیغات اینترنتی فعالیت داره و خدمات مختلفی مثل سئو و بهینه سازی، طراحی سایت، تبلیغات گوگل و ایمیل مارکتینگ رو به کسب و کارا ارائه می ده. بر این پایه، ما تصمیم گرفتیم انکرتکستها رو به این صورت پخش کنیم:
- انکر تکست نام تجاری: طبق این نمودار، دو کلمه کلیدی رسانه تجارت نوین، نوین و Novin میبایست متنِ نزدیک به 40% از لینکامون باشه. اما دو موضوع در این مورد هست. یکی اینکه رسانه تجارت نوین قرار نیس به تعداد دفعات زیاد در گوگل جستجو شه. کلمه کلیدی نوین هم معمولاً به وسیله کسائی مورد جستجو قرار میگیره که به دنبال خدمات بانک اقتصاد نوین یا شرکت بیمه نوین هستن. پس تمرکز زیاد روی این کلمه، تصمیم خیلی مناسبی نیس. با این حساب، تخصیص نزدیک به 10% از متن لینکا به این دو کلمه کلیدی می تونه انتخاب بهتری واسه ما باشه.
- انکر تکست اختصاصی: انکر تکستای اختصاصی اون کلمات کلیدی هستن که شما خود می خواهید به عنوان یک تمایل جدید در اینترنت مطرح کنین. مثلا کلمه کلیدی iPhone یک انکر تکست اختصاصی واسه شرکت اپل حساب میشه. در مورد کاری ما هم، مباحثی هست که هنوز در زبون فارسی خیلی مطرح نیس و میشه اونا رو انکر تکستای اختصاصی نامید. یک مثال خوب از این قضیه، خود کلمه انکر تکست است. البته ما لازم نمیبینیم که 25% از انکر تکستا رو به این موارد اختصاص دهیم و فکر میکنیم که نزدیک به 10% واسه اون کافی باشه.
- انکر تکست عریان: انکر تکست عریان به معنی استفاده از آدرس لینک به عنوان متن اینه که یعنی www.novin.com و مشتقات اون. با توجه به اینکه آدرسامون انگلیسی هستن و به اندازه بقیه موارد واسه درک گوگل از سایت ما مفید نیستن. اما کمک می کنن که پروفایل لینکهای ما (یعنی همون لیست لینکهای ما) غلظت کمتری در کلمات کلیدی اصلی داشته باشه و کمی رقیق شه. با این حساب، 5% از لینکها رو میشه به این مورد اختصاص داد.
- انکر تکست نام تجاری + کلمه کلیدی: خبر خوب واسه ما اینه که بیشتر کلمات کلیدی مربوط به کار ما همراه با کلیدواژه نوین (مثلا بازاریابی نوین) جستجو میشن. پس این می تونه یک فرصت عالی واسه جذب کاربران جستجو باشه. با این حساب لازمه درصد بیشتری از انکر تکستای خود رو به این موضوع اختصاص دهیم. فکر میکنم 10% از انکرتکستها واسه این منظور مناسب باشه.
- انکر تکست Partial Match (برابری نسبی): این شامل عبارتایی با بخشی از کلمه کلیدی شما هست. مثلا، وقتی که کلمه کلیدی اصلی ما لینک بیلدینگ است، کلمه لینک سازی یک برابری نسبی حساب میشه. با توجه به اینکه در زبون فارسی معمولاً برابر انگلیسی یک کلمه هم مطرح میشه، معمولاً املاهای فارسی مختلفی از یک کلمه انگلیسی دیده میشه و اینکه خود این کلمات کلیدی هم جستجو دارن، لازمه ما درصد بیشتری رو به این موارد اختصاص بدیم. این یعنی نزدیک به 15% از موارد باید واسه این انکر تکستا باشه.
- انکر تکست عمومی: این انکرتکستا عمومی و ً بیربط مثل اینجا کلیک کنین میشن. هر چند تمرکز خود ما اصلا روی این کلمات کلیدی نخواد بود، اما بد نیس واسه رقیق شدن کلمات کلیدی خود در انکر تکستها، در طولانیمدت کمه کم 5% رو به این لینکها اختصاص دهیم.
- انکر تکست طولانی: این انکر تکستا شامل عبارتای طولانی مثل بازاریابی دیجیتال خود رو به نوین بسپارید میشن. بد نیس اگه که نزدیک به 15% از انکرتکستها رو به این موارد اختصاص دهیم.
- انکر تکست Exact Match (برابری دقیق): ، اینجا جاییه که راه حل ما فرق خیلی با این نمودار میکنه. چرا؟ چون خدمات دیجیتال و پس کلمات کلیدی مربوط به کار ما زیاد هستن و باید واسه هر کدوم از اونا لینک سازی مناسب رو بکنیم. پس منطقیه که حدود 10% از انکرتکستا رو دقیقاً به کلمات کلیدی خود اختصاص دهیم که بیشتر از 10 مورد هستن.
- انکر تکست LSI: این مورد در نمودار قبلی نیامدهه که یعنی شایدً به عنوان بخشی از انکرتکستهای Partial Match حساب شده. در این انکرتکستا شما از عبارات هم معنی با کلمه کلیدی خود استفاده می کنین. پس وقتی کلمه کلیدی اصلی ما سئو سایت باشه، بهینه سازی سایت به عنوان یک انکر تکست LSI شناخته میشه. (توجه داشته باشین که ما اینجا بهینه سازی و سئو سایت رو یک انکر تکست با برابری نسبی حساب میکنیم.) کلمات کلیدی LSI نه تنها واسه بالا اومدن در کلمه کلیدی اصلی مهم هستن، بلکه شایدً خودشون هم در کل جستجوی زیادی هم دارن. پس اهمیّت زیادی دارن و فکر میکنم 20% اختصاص به اونا خوب باشه.
نمودار پخش مناسب انکر تکستا واسه سایت نوین
با توجه به این راه حل که حالا با هم مطرح کردیم، پخش مناسب انکر تکستا واسه نوین باید مثل به نمودار زیر باشه:
چرا پخش انکر تکستا به این شکل به نفع ماست؟
بله، آخر سر سوال مهم مطرح شد. چرا اصلاً ما باید از این روش استفاده کنیم؟ بهتر نیس که مستقیماً بروی کلمات کلیدی اصلی خود تمرکز کنیم و سعی کنیم هر چه سریعتر در این کلمات به رنک اول گوگل برسیم؟ ، من به چندین دلیل مختلف فکر میکنم با استفاده از این نحوه پخش هم در کوتاهمدت و هم در طولانیمدت میشه نتایج بهتری بدست آورد. بذارین هر چه سریعتر به سراغ این دلایل بریم:
- دیگه لازم نیس نگران جریمۀ گوگل باشین. چون که متن لینکاتون متنوعه و این یعنی گوگل هیچوقت شما رو واسه اسپم کردن بیشتر از حد با یک کلمه کلیدی جریمه نمی کنه و کاملً یا کمه کم تا حدی طبق قوانین اون عمل کردین. هر وبسایتی که با اسپم کردن یک کلمه کلیدی بخواد خیلی سریعً در نتایج جستجو بالا بیاد، همیشه باید نگران سقوط خود در بروزرسانی بعدی گوگل باشه و ما خودمون بارها شاهد این موضوع بودهایم.
- در تموم کلمههای کلیدی در ارتباط بالا خواهید اومد. با پخش درست انکرتکستها، شما در کلمات کلیدی در ارتباط به موضوع خود هم بالا خواهید اومد. پس وقتی که دو کلمه کلیدی اصلی و فرعی ما سئو و بهینه سازی هستن، با اینکار می تونیم در کلمات کلیدی مربوط به این دو مثل بهینهسازی واسه موتورهای جستجوگر و خدمات سئو سایت هم رتبه خوبی کسب کنیم. این یعنی در طولانیمدت می تونیم ورودی بیشتری رو از گوگل داشته باشیم. ضمنا وقتی از راه این نتایج کلیک بگیریم، حتی می تونیم با سرعت بیشتری در خود کلمه اصلی هم رنک گوگل خوبی کسب کنیم.
- در هزینههای ما صرفهجویی میشه. خیلی از همکاران ما در این مورد تجربه خیلی دارن و سرمایهگذاری خیلی بروی این کلمات کلیدی اصلی کردهان. پس اگه ما بخوایم در زمانی کوتاه واسه یک کلمه کلیدی مثل سئو رتبه بگیریم، کارمون خیلی سخت هستش و باید زمان و پول خیلی رو صرف اینکار بکنیم. اما با تمرکز بروی انکرتکستهای طولانی و در ارتباط می تونیم با هزینه کمتر و در زمانی کوتاهتر از گوگل ورودی بگیریم و در همین بین، کم کم وضعیت خود در کلمههای کلیدی اصلی رو هم پیشرفت بدیم.
پخش انکر تکست مناسب واسه شما
البته، قرار نیس که نحوه پخش متن لینکها واسه شما دقیقاً با پیشنهاد ما واسه سایت نوین برابری کنه. بلکه لازمه یک راه حل مناسب با تجارت خود رو تنظیم کنین و طبق اون عمل کنین. واسه این منظور در اول باید کلمات کلیدی اصلی و فرعی خود رو به دقت شناسایی کنین، راهکارهای رقبای اینترنتی خود رو بررسی کنین و الگوهای جستجوی کاربران رو بشناسید. با کمک این اطلاعات و صرف کمی وقت، خیلی آسون می تونین یک نمودار خوب واسه پخش انکرتکستهای خودتون بسازین و به بهترین راه برنامه لینکسازی خود رو پیش ببرین. خوشحال میشیم اگه این نمودار رو با ما هم به اشتراک بذارین. حتی شاید بتونیم این نمودار رو در یکی از مطالب بعدی خود بررسی کنیم.
حتما بخونین: ریدایرکت ۳۰۲ چیه و چطوری انجام میشه؟
بحث انکرتکست هنوز تموم نشده!
، ما تا همینجا هم خیلی در مورد انکرتکست به شما گفتهایم. اول دیدیم که انکر تکست چیه و چه اهمیّتی داره، بعد بررسی کردیم که چطوری باید اون رو بهینهسازی کرد. در این مقاله هم یک مطالعه موردی از روش مناسب واسه پخش متن لینکهای نوین رو با شما به اشتراک گذاشتیم. اما بحث انکر تکست هنوز تموم نشده. ما قراره یک مقاله دیگه هم در این مورد منتشر کنیم و یک راه حل کلی خوب واسه نوشتن انکر تکست رو به شما معرفی کنیم. ضمنا در این مورد صحبت میکنیم که در جاهای مختلف بهتره از چه نوع انکرتکستایی استفاده کنین.