لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟
چشمانداز سئو و لینک بیلدینگ درحال تغییره و الان ساخت لینک باکیفیت،در بالاترین درجۀ اهمیت قراردارد.این راهنما کمک میکنه تا لینک سازی رو درست انجام بدین
لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟
فرقی نمی کنه که اخیراً با لینک بیلدینگ آشنا شده باشین یا اینکه مدتیه که مشغول ساخت لینک واسه سایت خود باشین، مطمئن باشین با مطالعۀ این راهنما اطلاعاتی جدید به دست میارید. چشم انداز سئو و لینک بیلدینگ همیشه در حال تغییره و الان، ایجاد لینکای با کیفیت در بالاترین درجۀ اهمیت قرار دارن. اگه تجارت و فعالیت شما به اینترنت بستگی داره، باید معنی نیاز به لینکای با کیفیت رو درک کنین و از اونا در تجارت خود استفاده کنین. مطمئن باشین قانون داشتن لینکای با کیفیت به این زودیا تغییر نمی کنه.
این راهنما به شما کمک می کنه لینک بیلدینگ خود رو به درستی انجام بدین تا بتونین در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه رو دریافت کنین. بهتره بدونین حجم اطلاعات این راهنمای آموزشی خیلی زیاده، اما ما تموم سعی خود رو کردیم تا این مطالب رو به راحت ترین شکل و با مثالایی دقیق توضیح دهیم تا درک اون برایتون آسون باشه. امیدواریم که از خوندن این راهنمای لینک سازی لذت ببرین!
تعریف لینک بیلدینگ
به روند دریافت “هایپرلینک” از یک سایت به سایت خودتون، لینک بیلدینگ گفته می شه. هایپر لینک (hyperlink) که معمولاً به اون لینک گفته می شه، راه مناسبی واسه جستجوی کاربران در وب سایتا و صفحات اینترنتیه. موتورهای جستجوگر از لینکا واسه تعقیب وب سایتا استفاده می کنن؛ اونا لینکای موجود در بین تک تک صفحات سایت تون رو دنبال می کنن و در تصویری بزرگتر، تموم لینکای موجود در بین وب سایتا رو زیر نظر دارن.
روشای خیلی واسه لینک بیلدینگ هست که سختی و آسونی اونا متفاوته. با این حال متخصصان سئو فکر می کنن لینک بیلدینگ یکی از سخت ترین قسمتای کار آنهاست. خیلی از سئوکاران بیشتر زمان خود رو صرف لینک سازی دقیق و هدفمند می کنن. واسه همین، اگه بتونین واسه سایت خود لینکایی با کیفیت و معتبر دریافت کنین، در بهینه سازی سایت تون چندین قدم از رقبای خود فاصله می گیرین.
چرا ساخت لینک واسه سئو مهمه؟
واسه اونکه اهمیت لینک بیلدینگ رو درک کنیم، مهمه بدونیم یک لینک چطوری ساخته می شه، موتورهای جستجوگر چطوری اون لینک رو می بینن و از اون لینک چه برداشتی دارن.
شروعِ تگ لینک:
تگ لینک به anchor tag معروفه (همون “a” که در تصویر می بینین)، این کاراکتر تگ لینک رو شروع می کنه و به موتورهای جستجوگر آگاهی میده که لینکی به سایت دیگری در این جمله قرار داره.
مقصد لینک:
واژۀ “href” به معنی hyperlink referralه و متنی که بین علامت نقل قول قرار داره، نمایشگر آدرس وب سایتی (URL) است که به اون اشاره شده. لزومی نداره این URL همیشه آدرس یک سایت باشه، میشه به آدرس یک تصویر یا یک فایل قابل دانلود اشاره کرد. بعضی وقتا شما با لینکایی روبرو می شید که با کاراکتر # شروع می شن. این نوع لینکا، لینکای داخلی هستن که شما رو به قسمتای مختلف صفحه ای که در حال مطالعۀ اون هستین، هدایت می کنن.
متن قابل مشاهدۀ لینک:
این قسمت، همون متن لینکه که کاربران اون رو میبینن و در صورتی که بخوان لینک رو باز کنن، روی این متن کلیک می کنن. این متن معمولاً به شکلی مشخص می شه که از متون بغل دستی اون قابل تفاوت باشه. این کار معمولاً با قرار دادن یک خط به زیر متن یا تغییر رنگ متن به رنگ آبی صورت میگیره. این تغییرات به کاربر می فهماند که این متن قابل کلیکه.
پایان تگ لینک:
این کد، پایان تگ لینک رو به موتورهای جستجوگر آگاهی میده
لینکا واسه موتورهای جستجوگر چه معنایی دارن؟
میشه گفت، موتورهای جستجوگر به دو روش از لینکا استفاده می کنن:
- واسه یافتن وب سایتا و صفحات جدید
- واسه تصمیم گیری دربارۀ رتبه بندی یک سایت
زمانی که موتورهای جستجوگر وب سایتا رو شناسایی می کنن، می تونن محتوای اون صفحات رو درآورده و به ایندکس خود اضافه کنن. اینطوری، اونا می تونن تصمیم بگیرن یک صفحه کیفیت لازم واسه رتبه بندی در کلمات کلیدی در ارتباط رو داره یا نه؟ (گوگل یک ویدئوی کوتاه در مورد این موضوع تهیه کرده که روند کار رو در اون به طور کامل توضیح داده). هنگامی که موتورهای جستجوگر در این باره تصمیم می گیرن، تنها به محتوای صفحه دقت نمی کنن، بلکه تعداد لینکایی که به سایت اشاره دارن و کیفیت اون لینکا برایشون اهمیت داره. در کل میشه گفت، هرچه تعداد لینکاتون در وب سایتای معتبر بیشتر باشه، رتبۀ سایت شما در نتایج جستجو بالاتر هستش.
روش PageRank
لینکا به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت، همون عواملی هستن که به گوگل اجازه دادن بازار موتورهای جستجوگر رو در دهۀ ۹۰ محاصره کنه. لَری پِیج، یکی از موسسین شرکت گوگل، PageRank رو اختراع کرد که به گوگل اجازه می داد طبق تعداد بک لینکا ، کیفیت یک سایت رو اندازه گیری کنه. این روش اندازه گیری به عنوان یکی از وسیله ها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می شد و تونست محبوبیت خیلی زیادی کسب کنه چون روش خیلی خوبی واسه تعیین کیفیت یک سایت بود.
روش PageRank بالا العاده موثر بود چون بر این پایه پایه گذاری شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید واسه یک صفحه به حساب می اومد. به طور مثال اگه صفحه ای کیفیت لازم رو نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی کرد. تئوری بیان می کرد: هنگامی که فردی به وب سایتی (غیر از سایت خودش) لینک میده به این معنیه که صفحه نامبرده منبع اطلاعاتی مفیدی به حساب میاد. در غیر اینصورت نمی بایست این صفحه لینک شه. همونجوری که شما یک رستوران بد رو به دوستتون معرفی نمی کنین.
مهندسی برعکس
با این حال، طولی نکشید که متخصصان سئو روشایی رو واسه دور زدن قوانین گوگل و دست کاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی یافتند. به همین خاطر، گوگل هم واسه یافتن این وب سایتای اسپم گونه، فعالیت خود رو شروع کرد. فیلتر گذاریای زیاد و ارائه آپدیتای منظم از روشای گوگل واسه مقابله با وب سایتایی بود که شایسته رتبۀ یک نتایج جستجو نبودن.
این دور زدنا گوگل رو مجبور کرد که بعضی از روشای لینک بیلدینگ خود رو که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کنه. مثلا روش ثبت آدرس سایت در فهرستای راهنما و دریافت لینک به ازای اون، یکی از روشایی بود که در برهۀ زمانی خاصی به وسیله گوگل پیشنهاد می شد، اما از آنجاییکه متخصصان سئو از این روش سوء استفاده کردن، گوگل تصمیم گرفت که مثل سابق به این روش لینک دهی اهمیت نده.
تنبیه گوگل
اخیراً گوگل روشای تنبیهی رو واسه وب سایتایی که اینجور کارا اسپم گونه ای رو انجام می دن، در نظر گرفته: وب سایتایی که بیشتر از حد به دیگه وب سایتا لینک می دن. آپدیتای نسخۀ “پنگوئن” گوگل واسه همین ایجاد شدن. راهنمای پنگوئن به شما می گه باید از چه روشای لینک بیلدینگ پرهیز کنین تا بتونین بهترین کارکرد رو در چارچوب قوانین گوگل داشته باشین. راهنمای (قوانین) گوگل یکی از مباحث مهمیه که در آینده در مورد اون صحبت می کنیم.
ما با الگوریتمی که گوگل واسه رتبه بندی نتایج جستجوی خود استفاده می کنه، ً آشنایی نداریم (این نکته از اسرار گوگل به حساب میاد). علی خلاف میل وجود این مسئله، متخصصان سئو متفق القول باور دارن لینک بیلدینگ هنوزم یکی از مهم ترین عوامل موثر بر رتبه بندی سایت در نتایج جستجو به حساب میاد. دو قسمت از چارت زیر مربوط به لینک بیلدینگ واسه سایت می شه.
اندازه گیری خوشه ای عوامل موثر در رتبه بندی سایت
معمولاً اگه همۀ عوامل رتبه بندی سایت به شکل برابر موثر باشن، اعتبار و کیفیت لینکای دریافتی صفحات، رتبه بندی سایت رو تعیین می کنن. اینطوری، با تغییرات گذشته گوگل به ویژه آپدیتای پنگوئن و ظهور Google+، مثل اینکه اثر بک لینکا تا حدی کم شده و تاثیرات شبکه های اجتماعی جانشین اون شده.
علی خلاف میل اینا، مشخص نیس که داشتن لینکای با کیفیت در رتبه بندی و بالا رفتن ترافیک سایت به شما کمک می کنن (در فصل دوم این مقاله دربارۀ لینک بیلدینگ خوب و لینک بیلدینگ بد برایتون توضیح میدیم). در این مقاله ما چندین بار از عبارت “با کیفیت” استفاده کردیم و واسه این کارمون دلیل داریم: تمرکز روی کیفیت لینک روز به روز بیشتر می شه چون گوگل بیشتر از گذشته روی فیلتر کردن لینکای کم کیفیت اصرار داره. این پیچیدگیِ الگوریتمِ گوگل باعث می شه متخصصان سئو بیشتر از قبل روی کیفیت لینکا و روش به دست آوردنشون تمرکز کنن.
تموم اون چیزی که باید دربارۀ لینکای nofollow بدونین
در لینک بیلدینگ ویژگیایی هست که میشه بعضی وقتا اونا رو واسه لینکا اعمال کرد. یکی از این ویژگیا، ویژگی nofollow نام داره. هنگامی که شما لینک nofollow دریافت می کنین، به عنوان یک کاربر متوجه تغییر خاصی نخواهید شد، اما اگه به کد لینک دقت کنین، تغییر کوچیکی در اون می بینین.
به کد rel=”nofollow” در زیر دقت کنین. این کد به گوگل می فهماند که این لینک رو نباید در PageRank استفاده کنه. ، این کد به گوگل آگاهی میده که نباید به این لینک اعتماد کنه و اون رو واسه رتبه بندی به حساب بیاره. پس، لینکای nofollow تاثیری در رنکینگ گوگل ندارن.
دلیل استفاده یک سایت از کد nofollow مربوط به موقعیتی می شه که در اون، مدیر سایت به دلیل تعدد لینکا در صفحه، کنترل و مدیریت اونا رو از دست میده. یعنی، اونا نمی خوان مهر تایید خود رو روی وب سایتی بزنن که هیچ اطلاعی از اعتبار اون ندارن. استفاده از لینک nofollow رایج تر از آنچیزیه که شما تصور می کنین.
در زیر می تونین مکانای رایج استفاده از کد nofollow رو نگاه کنین:
- قسمت دید های وبلاگ
- مطالب و پُستای فروما
- قسمت نظرات کاربرانِ مهمان
- صفحات قابل ویرایش ویکیپدیا
- صفحۀ Yahoo! Answers
- امضا موجود در مطالب کاربران مهمان
کاربران می تونن خیلی آسون لینکای خود رو در هر کدوم از این مکانا استفاده کنن و به دلیل حجم زیاد لینکای ثبتی، بررسی تک تک لینکا عاقلانه به نظر نمی رسه. پس واسه اینکه اسپمرا نتونن از این موقعیت سوء استفاده کنن، مدیران وب سایتا ترجیح می دن ویژگی nofollow رو به لینکای ارسالی کاربران اعمال کنن.
یکی دیگه از کاربردای لینکای nofollow واسه اهداف تبلیغاتی (لینکایی که بایت قرار گرفتن شون در یک سایت، پول دریافت شده) ه. پس، اگه شما یک بنر تبلیغاتی در یک سایت اجاره کردین که به سایت شما لینک شده، گوگل می گه که باید لینک اون بنر، nofollow باشه تا این لینک تبلیغاتی تاثیری در PageRank سایت تبلیغ شده، نداشته باشه. دلیل این کار اینه که گوگل می گه لینکای تبلیغاتیِ خریداری شده نباید تاثیری بر نتایج اُرگانیک یک سایت داشته باشن.
مکانای پیشنهاد شده
اخیراً گوگل این قانون خود رو واسه لینکای موجود در پُستای اخبار، مقالات، فهرستای راهنما و پُستای ریپرتاژ گسترش داده. موارد اشاره شده، مکانایی هستن که استفاده از لینک nofollow در اونا پیشنهاد می شه.
شما باید بدونین لینکایی که به شکل nofollow به اشتراک گذاشته می شن مثل لینکای مستقیم در رتبه بندی و نتایج اُرگانیک وب سایتتون موثر نیستن. گفته های بالا به این معنی نیس که لینکای nofollow بی ارزش ان. به هر حال، کابران معمولی هیچ وقت متوجه nofollow بودن لینکای نمی شن و ممکنه واقعاً روی لینکتان کلیک کنن و به سایت شما مراجعه کنه. میشه گفت این ویژگی، نکتۀ مثبت تبلیغات اینترنتیه. با اینحال شما باید تموم سعی خود رو بکنین تا بیشتر لینکای وب سایتتون nofollow نباشه تا به وسیله کاربران و گوگل دنبال شه.
لینک بیلدینگ چطوری می تونه واسه تجارت سودآور باشه؟
همونطور که گفتیم لینکا عوامل خیلی مهمی در رتبه بندی وب سایتا هستن. اینطوری می دونیم افزایش تعداد لینکای با کیفیتِ بالا می تونه اثر خیلی بر رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجوگر داشته باشه.
گرچه دریافت لینک واسه سایت چیزی زمان بَره و در کوتاه مدت نمی تونه پاسخگوی نیازای تجاری شما باشه اما این کار فایده هایی رو واسه تجارتتان به دنبال داره.
ایجاد روابط
بعضی وقتا لینک سازی باعث آشنایی با وب سایتا و وبلاگای مربوط به تجارت شما می شه. این آشنایی معمولاً از راه تبیلغ و معرفی چیزی که تازگیا ساختین بوجود میاد مثل یک مطلب یا یک اینفوگرافیک. هدف اول این آشنایی ایجاد لینکه، اما همین لینک بیلدینگ می تونه باعث آشنایی شما با یکی از موثرترین وب سایتای موجود در مورد کاری تون شه. در نتیجۀ این آشنایی شما لینکی با کیفیت به دست می آورید که مهر تاییدی بر تجارت شماست. حتی اگه این لینک واسه لحظه ای ایجاد شه، بازم ارزشمنده چون که شما تونسته اید واسه تجارت خود یک مُبَلِغ معتبر پیدا کنین.
ارسال ترافیک
ما دربارۀ اثر لینک بیلدینگ روی رتبۀ سایت صحبت کردیم، اما دربارۀ اثر لینک بیلدینگ روی ترافیک سایت چه جوری؟ یک لینک با کیفیت در یک سایت معتبر می تونه آمار بازدیدکنندگانتان رو هم زیاد کنه. اگه وب سایتی که لینک شما رو در صفحه خود قرار میده در تجارت شما فعالیت داشته باشه، شانس اینکه مشتریان بیشتری هم به دست آورید زیاد می شه. در این موقعیت، ارزش یک لینک وابسته به سئوی اون نیس، بلکه به مشتریان اون بستگی داره. یکی از مثالای روشن در این مورد، مطلبی از یک کاربر مهمان به اسم “مایکل السبرگ” در وبلاگ Tim Ferrissه. تیم فریس بعدا مطلبی رو دربارۀ همین پُست در مجلۀ فوربس منتشر کرد که در اون از اهمیت این پُست می گفت. او در مطلب خود نوشت:
بینِ داشتنِ مخاطبان خیلی و داشتن مخاطبان کمتری که علاقۀ خیلی به تجارت شما دارن، فرقی هست. یعنی، کاربران یک وبلاگ همونقدر به مطالب شما توجه نشون می دن که مخاطبان شبکه CNN اون شبکه رو دنبال می کنن، حتی اگه تعداد مخاطبان گروه دوم بیشتر باشه.
برند سازی
لینک بیلدینگ خوب به شما کمک می کنه تا برند تجاری خود رو بسازید و اون رو به عنوان یک نام معتبر در مورد فعالیت خود معرفی کنین. تکنیکای لینک بیلدینگ خیلی مثل تولید محتوا هست که می تونه فعالیت تجاری شما رو واسه مخاطبانتون تشریح کنه و این راه می تونه نشون تجاری شما رو معتبر سازه. مثلا، اگه شما مطلبی رو با استفاده از آمار حقیقی منتشر کنین، شانس معروف شدن در مورد تجاری خود رو دارید. هنگامی که سعی می کنین تا واسه محتوای خود لینک ایجاد کنین، دارین مهارت خود رو به نمایش می ذارین و از همکاران و فعالان زمینه تجاری خود می خواین که مطلب معتبر شما رو در اینترنت به اشتراک بذارن.
نکته ای مهم دربارۀ ایجاد لینک و گرفتن لینک
عنوان بالا می تونه به “اهمیت داشتن صفحاتی که ارزش لینک دادن داشته باشن“، تغییر یابد. پیش از اونکه لینک سازی رو شروع کنین، به چیز با ارزشی نیاز دارین تا طبق اونا لینک سازی کنین. معمولاً این چیز با ارزش صفحۀ اول سایت شماست. بیشتر وقتا شما طبق منابع تخصصی و معتبر مثل مطالب وبلاگ یا یک دادۀ آماری، لینک بیلدینگ می کنین. بعضی وقتا این منابع پیش از اونکه شما شروع به لینک سازی کنین وجود دارن. در دیگه اوقات، شما با هدف ایجاد لینک، این منابع رو به وجود می آورید.
این کار، معنی گرفتن لینک و لیاقت واسه رتبه های بالاتر در موتورهای جستجو رو مطرح می کنه. تموم لینکا باید به منبع اطلاعاتی موثقی وصل شن. لینک سازی طبق وب سایتای کم ارزش خیلی سخته، اما هنگامی که منبع اطلاعاتی معتبری در اختیارتون باشه، لینک بیلدینگ آسون می شه.
اهمیت لینک بیلدینگ در سئو سایت
گر شمام تازگیا نام بحثی جدید به اسم لینک بیلدینگ ( ساخت لینک ) رو شنیده اید و یا از قبل در این مورد واسه ساخت لینک فعالیت داشته اید بهتره این مقاله رو بخونین ، چراکه امروز واسه شما اطلاعاتی جدیدتر در مورد لینک بیلدینگ و اهمیت اون در سئو سایت آماده کردیم .
الان در مورد وب ، یکی از مهمترین بحثا ، لینک بیلدینگ با کیفیت و با ارزش واسه وب سایته و می تونه کمک بزرگی به شرکتا و یا تجارتایی بکنه که در دنیای وب فعالیت دارن و اجناس خودشون رو به فروش میرسانند .
در ادامه مقاله با ما باشین تا بدونیم که چه جوری میتوانیم با یک لینک بیلدینگ درست ، در کوتاه ترین زمان به بهترین نتیجه مورد نظر برسیم .
لینک بیلدینگ چیه ؟
زمانی که وب سایتی به سایت شما در صفحات خودش لینک یا بک لینک بده به اصلاح شما هایپرلینک دریافت کردین ، هایپر لینک معمولا با نام لینک و بک لینک شناخته میشوند . موتورای جست و جو در تک تک صفحات لینکا رو بررسی میکنند و یعنی همه لینکا رو زیر نظر دارن .
شما می تونین با خرید بک لینک دائمی ، همین الان لینک بیلدینگ سایت خودتون رو شروع کنین !
متخصصان سئو یکی از سخت ترین بخشای سئو رو ، لینک بیلدینگ میدونن ، البته باید بدونیم که لینک بیلدینگ دارای روشای خیلی متعددیه که سختی و آسونی اونا متفاوته مثل خرید بک لینک انبوه ! .
موتورای جست و جو چطوری به لینکا نگاه میکنند ؟
موتورای جست و جو از لینک شما واسه دو کار استفاده میکنند :
۱ – واسه ایندکس کردن صفحات و سایتای جدید
۲ – رتبه دهی و تصمیم گیری درباره اون
زمانی که موتور جست جو صفحه شما رو ایندکس میکنه ، می تونه با هوش مصنوعی خود محتوای صفحه رو از نظر کیفیت آزمایش کنه و تصمیم بگیره که چه رتبه ای واسه کلمه کلیدی در ارتباط در نظر بگیره . کیفیت مطلب تنها در نظر موتور جست و جو نیس ، بلکه تعداد بک لینکایی که به سایت اشاره دارن و کیفیت لینکا واسه اون اهمیت دارن همین موضوعات هستن که اهمیت لینک بیلدینگ در سئو سایت رو چندین برابر از قبل کرده ان .
توجه داشته باشین که خرید بک لینک دائمی میتوانند کمک بزرگی واسه پیشرفت رتبه سایت شما در نتایج گوگل باشن !
یکی از علتای موفقیت گوگل در مورد موتور جست وجو همین لینک هایی هستن که در صفحات به سایتای دیگه داده میشوند .
در گذشته توانایی PageRank که هم حالا منسوخ شده ، به گوگل اجازه میداد تا برحسب کیفیت و تعداد لینکا به سایت رتبه بده .
در گذشته توانایی پیج رنک واسه وب سایتا خیلی موثر بود ، چراکه به وب سایتایی امکان بالا اومدن رو میداد که مطالب مفید و اختصاصی ارائه کنن . اما طولی نکشید که افراد مختلف با روشای جدید نسبت به دور زدن پیج رنک اقدام کردن و این باعث شد گوگل به فکر تغییر الگوریتمای خود و بروزرسانی منظم اونا بشه .
یک نکته ی مهم : شما باید به اندازه میزان مطالب سایتتون بک لینک بگیرین. یعنی یک نسبتی بین تعداد مطالب سایتتون با تعداد بک لینکای ساخته شده واسه سایتتون ، برقرار کنین.
مثلا : اگه سایتی ۱۰ تا مطلب داره ، ۱۰۰۰ تا لینک واسه این سایت نسازید چون غیر طبیعیه و گوگل سریع متوجه اون شده و سایت شما رو پنالتی می کنن.
بک لینک edu و بک لینک Gov
اما هم حالا یکی از روشای ساخت لینک و لینک بیلدینگ ،خرید بک لینک واسه سایت شماست ! خرید بک لینک هایی مثل بک لینک edu و یا بک لینک Gov به شما کمک میکنه ارزش سایت خود رو در رتبه بندی گوگل ، با کلمه کلیدی متناسب بالا ببرین و تجارت خودتون رو گسترش بدید .