ساخت بک لینک یا گرفتن بک لینک جزو سئو بیرون صفحه. بعبارتی دیگه واسه بهینه سازی سایت میشه از ملاک ساخت بک لینک هم استفاده کرد.
سئو مدرن تقریبا در دو موضوع بیشتر تاکید داره : محتوا و لینک سازی یا بک لینک. تولید محتوا و بازاریابی اون، یک موضوع پیچیدهه که ما قصد نداریم در این مقاله به اون بدیم.
ما در این مقاله سئو سایت میخوایم در مورد لینک سازی و تکنیکای اون صحبت کنیم. لینکا به عنوان یک تایید واسه سایت تلقی می شن. وقتی که شما از راه بک لینک وارد یک سایت می شید، گوگل میفهمد که شما به این سایت علاقه مند می باشین و واسه شما ارزش و اعتبار داره.
راحت ترین راه واسه دریافت رتبه در موتورهای جستجو، لینک سازیه که می تونه در هر مکانی صورت بگیره البته اگه به درستی و اصولی انجام شه. شما زمانی که روی یک لینکی کلیک می کنین، این موضوع رو گفته اید که به محتوای ارائه شده به وسیله این سایت علاقه منده که این می تونه یک امتیاز مثبت واسه اون سایت باشه. با سئوکار باشین.
در چند پارسال، توجه خیلی به این موضوع لینک سازی و بک لینک صورت گرفته. قبلا شما می تونستید چند سایت ایجاد کرده و اونا رو به سایت اصلی خود بک لینک بدین. این موضوع باعث دورزدن الگوریتم گوگل می گردین که به وسیله الگوریتم پنگوئن این نوع کلاه بردای و سواستفاده از بین رفت پس همه وبسایتایی که از این نوع کلک استفاده می کردن، جریمه شدن.
الان شما باید بتونین بک لینکای با انواع مختلفی رو به طرف سایت خود جذب کنین. روشای لینک سازی و بک لینک طبق عوامل مختلفی که داره، دارای ارزشهای متفاوتیه.
اینجا سه عامل مهم موثر در سئو رو در این مورد مطرح می کنیم:
• بک لینک گرفتن از وب سایتایی با رتبه بالا دارای ارزش بسیاریه. اینکه شما چجوری بتونین بک لینک بگیرین به راه حل شما بستگی داره اما بهترین و آسون راه ایجاد محتوای عالی در وبسایتتانه.
• سعی کنین که از وبسایتایی که مربوط به کسب و کارتونه بک لینک بگیرین. چون کاربران شما برابر هستن، اونا حتما به سایت شما هم مورد بررسی قرار می دن.
• از فکر خرید بک لینک بیاد بیرون، چون اگه گوگل فهمیده باشه علاوه براینکه شما رو جریمه می کنه، رتبه سایت شما رو به قبل باز میگرداند.
همونطور که گفتیم یکی از عواملی که در سئو مدرن به اون توجه خیلی می شه، لینک سازی یا بک لینکه..در ادامه ما میخوایم 15 تکنیک بک لینک سازی رو بگیم.
1.ایجاد پست مهمان
الان بعضی از متخصصان سئو فکر میکنن که پست مهمان هیچ ارزشی نداره و به یه جور باعث جریمه سایت شما می شه. اما یکی از بهترین مکانا واسه بک لینک، پست مهمانه. شما باید بتونین که با استفاده از راه حل خاص، مالکان وبسایتای دیگه رو که مربوط به کار و کاسبی شما هستن رو قانع کنین که بتونین کمه کم یک پست در سایت اونا قرار بدید بعد داخل اون شروع لینک سازی و گرفتن بک لینک کنین. فقط حواستون باشه که مالک سایت، لینکایی رو که شما قرار میدهید رو nofollow نکنه چون دیگه هیچ گونه ارزشی نداره.
2.به یک مولف تبدیل شید
این تکنیک مثل روش قبلیه، اما حرفه ای تره. در تکنیک پست مهمان، شما پست سایت خود رو به شکلی متفاوت در سایت بقیه قرار می دید اما در این تکنیک شما یک نویسنده و تولید کننده محتوا واسه دیگه وبسایتا می باشین. شما در این تکنیک اختیار عمل بیشتری دارین و می تونین بک لینکای خیلی بهتر و زیرکانه تری به سایت خود بدین. بیشتر وبسایتا مولفان خود رو معرفی می کنن و شما در بخش معرفی می تونین خود رو مدیر سایت اصلی خود معرفی کنین.
3.استفاده از فروما
یکی از بهترین روش واسه بک لینک گرفتن و لینک سازی، قرار دادن پستا و مطالب مربوط به سایت خود در فروم هاس. البته فرومای خیلی هست، واسه همین اول شما باید فرومایی که مربوط به سایت شما هستن رو پیدا کنین و بعد از آگاهی از قوانین اونا، شروع به تولید محتوا و گذاشتن محتوای در اونجا بکنین. البته کار در فروم تکنیکای خیلی داره که مهمترین موضوع اون فعال بودن در این فروم هاس.
4.بازاریابی ویدئویی
یوتیوب بهترین جای واسه بازاریابی و پخش مطالب وب سایته. میلیونها نفر از سراسر دنیا از یوتیوب واسه تماشای فیلم و پخش فیلمهای خود استفاده میکنند. فقط کافی که تکنیک استفاده از اون رو بدونین.
البته در ایران شما می تونین از اپارات هم استفاده کنین. یکی از مزیتای اصلی بازاریابی ویدئویی گذاشتن آدرس سایته البته این امتیاز در آپارات خیلی وجود نداره، اما در وبسایتهایی با موضوع اشتراک ویدئو این امکان رو می دن که شما بتونین لینک قرار بدین. امتیاز دیگه استفاده از ویدئو اینه که کاربران بیشتر ترجیح می دن فیلم ببینند تا متن بخونن و اگه فیلمی رو چندبار ببینند اصلا خسته نمی شن و این موضوع باعث حک شدن تصویر برند شما تو ذهن اونا می شه. این چند ساله الگوریتمای گوگل تغییرات خیلی داشته.
5. اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
الان شبکه های اجتماعی خیلی هست که شما می تونین با افراد مختلف از سراسر دنیا رابطه برقرار کنین. شبکه هایی مثل فیس بوک، توییتر، لینکدین و غیره. یکی از مزیتای این شبکه ها عضو شدن در گروه های مربوط به کسب و کاره و به اشتراک گذاری مطالب سایت در آنجاه. از نظر بک لینک، شبکه های اجتماعی بیشترین امتیاز رو نسبت به بقیه راه حل دارن.
6.بلاگ نویسی در لینکدین
لینکدین یک شبکه اجتماعیه که افراد متخصص زیادی در هر رشته در این شبکه با هم در رابطه هستن. یکی از مزیتایی گذاشتن لینک در لینکدین اینه فالو شدن آنهاه یعنی با توجه به رتبه بالای لینکدین، هر کلیک امتیاز و رتبه بالاتری نسبت به بقیه شبکه ها میگیره. اگه به شکل حرفه ای عمل کنین می تونین بک لینکای خیلی خوبی از این شبکه دریافت کنین.
7.اعلام نظر در بلاگها
این یکی از بهترین و زیرکانه ترین روشای واسه گرفتن بک لینکه. شما باید پستای مربوط به کار و کاسبی خود رو بخونین و نظر خود رو به شکل علمی و دقیق بگید. بعد در جایی که لازم بود، لینک سایت خود رو قرار بدید. فقط مراقب باشین که اسپم نشید.
8. مشارکتای اجتماعی
این مشارکتها می تونه در هر شبکه اجتماعی یا سایت باشه، فقط کافیه گروه های مربوط به کار و کاسبی خود رو پیدا کنین و شروع به رابطه با اعضای اونا کنین و به اونا لینک سایت خود معرفی کنین.
9.جواب به سوالات
شبکه های زیادی وجود دارن که شما می تونین در اونجا سوالات خود رو بپرسید یا سوالات اونا رو جواب بدید. البته در فروما و شبکه های اجتماعی هم شما می تونین این کار رو انجام بدین، فقط کافیه فروم یا گروه مربوط به سوال و جواب رو جستجو کنین و به سوالات اونا جواب کامل بدین.در آخر واسه اینکه یک منبعی واسه جواب خود ارائه بدید می تونین لینک سایت خود رو قرار بدید. البته این چند مورد مثل به هم هستن اما این نکته رو باید بدونین که هدف هرکدام متفاوته و راه حل خاص خود رو دنبال می کنه.
10.مراقبتای لینکای ناقص باشین
البته این یک روش نمی باشه، بیشتر هشداره . مطالب شما بعد از یه مدت قدیمی می شن و ممکنه از بین برن یا دچار ایراداتی شن. در مطالب جدید ممکنه شما از راه کلمه ای به اون وبلاگ لینک بدید. اما چونکه لینک اون صفحه یا بلاگ دچار ایراد شده، یک صفحه ارور نشون داده می شه که این یک نمره منفی واسه سایت تلقی می شه. شما نباید لینک اون صفحه رو از بین ببرین چون این لینک به وسیله گوگل ایندکس شده، شما باید یک مطلب جدید بجای مطلب قدیمی جانشین کنین. پس حتما لینکای قدیمی موجود در سایت خود رو قبل از لینک سازی بین صفحات بررسی کنین.
11.بازاریابی اثرگذارها
هر صنعتی تاثیرگذارهای خودشو داره. این تاثیرگذارها، افرادی هستن که اون صنعت رو در همه شبکه ها و مراحل اون رو دنبال می کنن. بازاریابی موثر بیشتر مربوط به همین افراد می شه. یک اصلی در بازاریابی هست و اینه :” بهترین واولین مشتری، همسایه شماس.” در سایت هم همینطور. بهترین مشتریها همین افراد موثر هستن. افرادی که در همه مکانها شما رو دنبال می کنن.در نظرخواهی محتویات شما شرکت می کنن، مطالب شما رو به اشتراک می ذارن و در برندسازی و لینک سازی سایت شما نقش غیرمستقیم دارن. شما باید این افراد رو پیدا کنین و به اونا امتیازات مثبتی بدین. پیدا کردن این افراد کار سختی نیس فقط کافی یک بررسی راحت انجام بدین و ببینین که چه افرادی در نظر خواهی، مسابقات و غیره بیشتر شرکت می کنن و به اونا امتیازات ویژه بدین.
12.مطبوعات محلی
منظور ما هر مطبوعاتی نیس. بدیش اینه یکی از بزرگترین اشتباهات افراد اینه که اجناس و سایت خود رو در هر مطبوعات در ارتباط و نامربوط تبلیغ می کنن. بهترین مطبوعات، مطبوعات محلی هستن. کاربران وبسایتها از سراسر کشور هستن اما تبلیغ در مطبوعات محلی بیشتر دیده می شن.چرا؟!! چونکه طبق آمارهایی که منتشر شده، خرید این مطبوعات از بقیه بیشتره و از این شانس دیده شدن شما بیشتر می شه. هر چند هیچگونه کلیک برروی لینکی وجود نداره اما در برندسازی نام دامنه شما کمک خیلی می کنه.
13.بررسی از زبون مشتریان
فروشندگان محصول همیشه به دنبال این هستن که بتونن مشتری خود رو راضی نگه دارن. اونا می خواهند که بتونن که رضایت مشتری خود از محصولاتشون نشون بدن و به خاطر این سعی می کنن بعد از خرید با روش های هدفمند خاص، نظر اونا رو بپرسند و در قسمت نظرخواهی اجناس قرار بدن.
هر مشتری جدید قبل از خرید، به نظرات مشتریان خود دقت می کنه و بعد اقدام به خرید می کنن. شما می تونین از مشتریان خود به ویژه در شبکه های اجتماعی بخواهید نظر خود در مورد اجناس شما بدن . اونا اگه از محصول راضی باشن لینک صفحه خرید اون رو در صفحه خود قرار داده که این یک بک لینک واسه شما تلقی می شه.
14.نقد و بررسی
مثل روش قبل با روش های هدفمند خاص از کاربران خود بخواهید که بخش نظرخواهی و نقد وبررسی اجناس رو در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بذارن. مطمئن باشین مشتریان وفادار شما حتما این کار رو انجام خواهند.
15.تبدیل لینکای غیر قابل کلیک به قابل کلیک
این یک روش بحث برانگیزه. در این روش شما باید مکانایی رو پیدا کنین که افراد لینک سایت شما رو بی توانایی لینک قرار می دن. اولین امتیاز اصلی این موضوع، برندسازی بهتر سایت شما می شه اما شما می تونین با دادن پیامی به صاحب اصلی سایت، از اون بخواهید که لینک سایت شما قابل کلیک کنه. البته واسه بالابردن رتبه سایت روشای خیلی هست، اما هر کدوم از اینا در کنار هم باید رعایت شن.
فرق لینک فالو و نوفالو چیه؟
هنگامی که در مورد دیجیتال مارکتینگ صحبت میکنیم، اولین موردی که تو ذهن ما میاد، سئو و لینکهای فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow) هستن که عامل خیلی مهمی در بهینهسازی موتورهای جستجو میباشن. همه سایتها و صفحات وب یه یک روش یا به وسیله لینکهای دیگه با هم رابطه برقرار می کنن. ساختن بک لینک، جزئی از سئوی خارجیه و استخوانبندی موفقیت هر وبسایته. در این مقاله به بررسی اونا و فرق لینکهای فالو و نوفالو خواهیم پرداخت.
هنگامی که پست یا صفحه جدیدی رو اضافه می کنین، رباتها یا خزندههای گوگل اون صفحه یا پست رو کراول می کنن. فرض کنین که در حال نوشتن یک مطلب هستین و در اون پست شما لینکهای داخلی و یا لینکهای خارجی سایتهای دیگه رو به سایت خود اضافه می کنین. در اینصورت هنگامی که گوگل اون پست رو کراول میکنه، این لینکهای داخلی و خارجی رو هم دنبال می کنن. هنگامی که لینکی فالو (Dofollow) است به اون معناست که شمام هم محتوای لینک رو باارزش میدونید؛ به طور پیشفرض همه لینکها فالو هستن و گوگل هم این لینکهای داخلی و خارجی رو ردیابی میکنه.
هنگامی که لینکهای داخلی یا لینکهای خارجی رو در پست خود اضافه می کنین و یک تگ نوفالو در این لینکها قرار میدید پس گوگل اون لینک رو دنبال نمیکنه؛ این به اون معناست که این لینکها کراول نمیشن و پس به این لینکها نوفالو (Nofollow) گفته میشه. در این مورد شما این لینکها رو تأیید نمیکنین و تنها این لینکها به وسیله بازدیدکنندگان و نه گوگل دنبال می شن. پس حالا میدونیم که اگه به گوگل اجازه دهیم لینکهای خارجی (لینکهایی که از سایت دیگه به سایت ما لینک داده میشه) در محتوای ما (پست) کراول شن این لینکها، لینکهای فالو نامیده میشن و اگه تگ نوفالو رو در لینکهای خارجی در سایت خود اضافه کنیم پس لینکها، لینکهای نوفالو نامیده میشن.
ویژگیهای لینکهای فالو در سئو چه هستن؟
به خاطر درک فرق بین لینکهای فالو و نوفالو، باید به نحوه کار موتورهای جستجو نگاهی بیاندازیم. موتورهای جستجویی مثل گوگل همیشه به دنبال سرنخهایی روی صفحات وب هستن که دارای بالاترین رتبه روی نتایج جستجو هستن. یکی از مواردی که موتورهای جستجو در نظر میگیرند، تعداد لینکهاییه که از سایتهای دیگه لینک به اون صفحه شده. مثلا؛ دو پست با موضوع شبیه روی سایتهای جداگونه وجود دارن. هر دو پست دارای کیفیت بالا هستن، خوب نوشته شده و پر از مطالب مفید هستن. با این حال یکی از این پستها دارای صدها لینک طبیعیه که لینک به اون شده و از سایتهای خارجی هست. در حالیکه مورد دیگه تنها یک یا دو لینک داره. در این مثال، موتور جستجو تأکید بیشتر روی پستی میکنه که دارای لینکهای زیادیه چون خیلی از آدما دوست دارن که به اون مطلب لینک دهند. پس به لینکهایی که موتور جستجو نگام برخورد با اونا، لینک مورد نظر رو دنبال میکنه لینکهای فالو نامیده میشه. این لینکها کمک به افزایش پیج رنک صفحه می کنن و هر چه لینکهای فالو طبیعیتری در یک سایت/صفحه باشه، شاید باعث رتبهبندی بالاتر میشه. همونطور که اشاره شد، هر لینکی به طور پیش فرض یک لینک فالوه، پس در صورتیکه لینک شامل تگ نوفالو نباشه، پس به طور اتوماتیک لینک فالو هست. لینکهای فالو قدرتمندترین نوع لینکها در سئو در نظر گرفته میشن.
ویژگیهای لینکهای نوفالو در سئو چه هستن؟
هنگامی که افراد به اهمیت لینکهای اشاره کننده به سایت پی بردن، بعضی از سایتها و یا افراد به طور تندرو از اونا استفاده کردن و شروع به دریافت لینک به هر طریقی کردن؛ اونا لینکها رو میخریدن و افراد تا اونجا که میتونستن سعی میکردن از هر وبسایتی بک لینک بگیرن، از کامنتها سوء استفاده میکردن و غیره. به این شیوه اونا میتونستن رتبهبندی موتور جستجوی خود رو افزایش دهند. موتورهای جستجو این تاکتیک رو فهمیدن و تگ نوفالو رو واسه کمک به جلوگیری از این فعالیتها معرفی کردن. به خاطر این، کارشناسان گوگل به نام متکاتز (Matt Cutts) و جیسون شلن (Jason Shellen) در سال 2005 ، تگ نوفالو رو معرفی کردن.
یک لینک نوفالو ارزش HTML رو داره و به رباتهای موتورهای جستجو دستور می ده این لینک رو دنبال نکنن. پس با استفاده از این دستور، لینکی که از سایت دیگری به سایت ما داده میشه مورد تأیید ما نیس و به موتورهای جستجو اعلام می کنین که این لینک نباید در پیج رنک محاسبه شه، اما بازم ایندکس این صفحات در موتورهای جستجو انجام میشه. این لینک از پایه واسه کاهش اثر بخشی انواع خاصی از اسپمها در موتور جستجو معرفی شد، پس بهبود دهنده کیفیت نتایج موتور جستجوست. در آخر شما اسپم کمتری رو دریافت می کنین و سایت شما بهبود پیدا می کنه. ضمنا موتورهای جستجو سایتی رو که از لینکهای فالو بیشتر از حد استفاده میکنه و به نظر برسه اسپمگونه باشن، خیلی مجازات میکنه. افراد می تونن روی لینک نوفالو کلیک کنن و منتقل به سایت دیگه شن اما در چشم موتورهای جستجو این لینکها اشاره به هیچی نمیکنن و هم کراول نمیشن. با اینکه بازم اسپم کردن در کامنت وبلاگها هست، اما ایجاد تگ نوفالو باعث کاهش زیادی در اون شده. لینکهای نوفالو هیچ لینک juice رو عبور نمیدهند؛ ضمنا به افزایش پیجرنک و رتبه سایت/صفحه کمک نمیکنن. لینک juice، واسه معرفی قدرت یک سایت از راه لینکهای داخلی و خارجی به کار میرود. ، زمانیکه یک سایت معتبر به شما لینک می ده، مقداری از اعتبارش از راه این لینک به سایت شما منتقل میشه. به خاطر این باعث میشه که اعتبار سایت شما هم زیاد شه.
چه موقع باید از لینک فالو و نوفالو استفاده کرد؟
اگه پستی رو مینویسید و لینکهای خارجی رو به سایت خود اضافه می کنین خوبه که رتبهبندی مقاله خود رو بهبود بخشید. اضافه کردن یک لینک خارجی از یک سایت معتبر، اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما رو بهبود میبخشد و باعث افزایش رتبهبندی جستجوی شما میشه. به همین دلیله که لینکها به طور پیشفرض لینک فالو هستن و اگه این لینکها از یک سایت معتبر باشن خوبه همون لینک فالو باقی بمونن. مشکل از آنجایی شروع میشه که شما لینکهایی رو از سایتهایی باکیفیت پایین اضافه می کنین. اگه لینکها رو به سایت باکیفیت پایین اضافه کنین و اونا همون لینک فالو باقی بمونن پس اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما و رتبهبندی شما کاهش پیدا می کنه. اگه گوگل اون سایتها رو واسه محتوای بد جریمه کنه پس احتمال داره که گوگل سایت شما رو هم جریمه کنه. پس باید با دقت انتخاب کنین که چه لینکی فالو و چه لینکی نوفالو باشه.
حالا ما میدونیم که چه لینکهایی فالو و چه لینکهایی نوفالو هستن، فرق اونا در چیه و در کجا باید از اونا استفاده کنیم. اما سؤال بعدی که ذهن میاد اینه که چطوری باید لینک نوفالو بسازیم؟
هیچ احتیاجی نیس که لینک فالو بسازیم چون هر لینکی به طور پیشفرض فالو هست. واسه ایجاد یک لینک نوفالو تنها باید rel=”nofollow” رو در لینک اضافه کنیم. مثلا:
a href=”http://web24.ir”> what is digital marketing</a>
a href=”http://web24.ir/” rel=”nofollow” >what is digital marketing</a>
چطوری می تونیم بررسی کنیم که لینک نوفالوه یا نه؟
روی هر صفحه وبی که می خواهید لینک نوفالو اون رو بررسی کنین، کلیک راست میکنیم، بعد روی inspect کلیک کرده، کلیدهای Cntrl+Shift+C رو فشار بدید و بعد اشاره گر رو به طرف لینک حرک بدید. پس از اون می تونین بررسی کنین که تگ نوفالو اضافه شده یا نه. البته واسه افراد حرفهای که همیشه می خوان از فالو و نوفالو بودن لینکها آگاهی یابند، افزونههایی واسه مرورگر کروم و فایرفاکس هست که می تونن به طور اتوماتیک این دو لینک رو از روی فرق رنگها تشخیص دهند.
کلا واسه گرفتن بکلینکها، باید واسه کسب هر دو لینک فالو و نوفالو تعادلی برقرار کرد؛ ضمنا باید صاحب سایت تصمیم بگیره چه موقع باید از اونا استفاده کنه. لینکهای فالو در سئو اثر خیلی زیادی دارن. از طرفی لینکهای نوفالو از نظر گوگل قانونی و مجاز هستن و هیچ مشکلی واسه رتبه سایت شما بوجود نمیآورند. پس استفاده از هر دو نوع لینک در بازاریابی آنلاین مهمه.
در وب 24 مشتاق دریافت نظرات شما عزیران هستیم.