منابع پایان نامه و مقاله در مورد زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند

۲-۲-۲۰ ) زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند

مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می گردد که رایانه برای کلیه دانش آموزان فراهم باشد و این رایانه ها به کمک شبکه مرکزی به یکدیگر متصل شده باشند. علاوه بر شبکه، رایانه ها باید متصل به شبکه بین المللی اینترنت نیز بوده تا امکان دسترسی دانش آموزان به مطالب جدید فراهم گردد. در مدارس هوشمند از آخرین فناوری های روز در زمینه آموزش دانش آموزان و مدیریت مدرسه بهره گیری شده است و کلاس های درس مجهز به امکاناتی نظیر دوربین، نمایشگرهای تلویزیونی، ویدئو پروجکشن، وایت برد الکترونیکی و دیگر ابزارهای کمک آموزشی می باشند. در مدارس هوشمند فضای خاصی به عنوان آزمایشگاه رایانه درنظر گرفته شده و دانش آموزان می توانند علاوه بر اوقات درسی، زمان های فراغت خود را نیز در این مکان به جستجوی مطالب علمی بپردازند . در مدارس هوشمند شبکه بی سیم توسعه پیدا کرده و دانش آموزان می توانند از این طریق و به کمک یک عدد رایانه قابل حمل (لپ تاپ) یا تلفن همراه از امکانات نرم افزاری مدرسه و شبکه اینترنت استفاده نمایند . بنابراین مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می گردد که زیرساخت های لازم برای توسعه فناوری اطلاعات در مدرسه را به اندازه کافی و مناسب توسعه داده باشند و زمینه استفاده از این تجهیزات و امکانات برای کلیه دانش آموزان و معلمان در کلیه مقاطع تحصیلی فراهم شده باشد و کارشناسان و مدیران مدرسه نیز بتوانند به کمک این زیرساخت ها، مدرسه را بهتر اداره کنند.

مولفه های اصلی این رکن از مدل عبارتند از:

  • وجود تعداد کافی رایانه برای دانش آموزان
  • وجود تعداد کافی تجهیزات جانبی در مدرسه
  • اسقرار شبکه محلی در مدرسه
  • وجود تعداد مورد نیاز پروژکتور برای هر کلاس
  • وجود سایت رایانه ای مناسب در مدرسه
  • دسترسی به اینترنت با پهنای باند مناسب
  • وجود پست الکترونیک برای معلمان و دانش آموزان
  • وجود سرور مناسب در مدرسه
  • مناسب بودن مکانیزم های امنیت اطلاعات در مدرسه
  • وجود امکانات تهویه و خنک کننده مناسب سایت
  • وجود نرم افزار آنتی ویروس مناسب
  • استقرار سیستم مدیریت کاربران در مدرسه
  • میز و صندلی های استاندارد رایانه ( نقشه راه مدارس هوشمند ، ۱۳۸۸ : ۲۰ و ۲۱ )

پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند بابلسر از دید معلمان

 

۲-۲-۲۱ ) ساختار اجرایی مدارس هوشمند

در مدارس هوشمند، مدیر مدرسه، معلمین، دانش آموزان و اولیای دانش آموزان باید مهارت های جدیدی را فرا گرفته و نقش های جدیدی را ایفا نمایند. در این جا وظایف و مسئولیت هر یک از افراد مرتبط با مدرسه هوشمند بیان شده است.

 

۲-۲-۲۱-۱ ) شرح وظایف مدیر مدرسه هوشمند

  • هدف گذاری و برنامه ریزی برای هوشمندسازی مدرسه .
  • تعیین امکانات و تجهیزات مورد نیاز مدرسه برای هوشمند شدن .
  • هماهنگی و تعامل با منطقه برای پیشبرد امور مدرسه هوشمند .
  • ارتباط مستمر با کارشناس فناوری اطلاعات منطقه و کارشناسان و مدیران مدرسه هوشمند سازمان برای اطلاع از برنامه های سازمان در حوزه هوشمندسازی مدارس .
  • رایزنی برای تجهیز مدرسه به امکانات و تجهیزات مورد نیاز از منابع مختلف .
  • تشویق معلمین مدرسه به مشارکت فعال در هوشمندسازی مدرسه .
  • تشویق دانش آموزان و اولیاء برای حضور فعال و پیگیری امور مدرسه هوشمند .
  • شناسایی مشکلات موجود در مسیر هوشمندسازی مدرسه و برنامه ریزی و تعامل برای رفع آنها .
  • برنامه ریزی برای برگزاری کلاس های آموزشی رایانه معلمین و دانش آموزان .
  • ارتباط مستمر با اولیای دانش آموزان و تعامل با آنها در خصوص امور آموزشی و تربیتی دانش آموزان به صورت الکترونیکی ( نقشه راه مدارس هوشمند ، ۱۳۸۸ : ۸۴ ) .

 

 

 

۲-۲-۲۱-۲ ) شرح وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات در مدرسه هوشمند

  • پشتیبانی ، شناسایی و رفع عیب، بروز رسانی و نصب و استقرار سخت افزاری و نرم افزاری مدارس هوشمند .
  • راه اندازی ، تنظیم و مدیریت شبکه محلی در مدارس هوشمند  .
  • تنظیم ، برقراری ارتباط و مدیریت دسترسی مدارس هوشمند به اینترنت .
  • تنظیم سیاست های امنیتی در مدرسه هوشمند براساس دستورالعمل ها و سیاست های سازمان ، منطقه و مدرسه و مدیریت امنیت اطلاعات در سطح مدرسه با بهره گرفتن از مکانیزم های کنترل دسترسی ، محافظت از منابع اطلاعاتی مدرسه، نصب و بروز رسانی آنتی ویروس .
  • مدیریت کاربران در سطح مدرسه با استقرار سیستم مدیریت کاربران و تنظیم سیاست های بهره گیری از منابع اطلاعاتی مدرسه .
  • آموزش و رفع اشکال معلمین و دانش آموزان .
  • تنظیم ، راه اندازی و پشتیبانی سرور اصلی مدرسه .
  • نظارت بر فرآیند پشتیبان گیری مستمر از منابع اطلاعاتی مدرسه .
  • نگهداری پورتال مدرسه و به روزرسانی آن در صورت نیاز .
  • برقراری ارتباط با پیمانکاران و مشاورین و ارائه درخواست های مدرسه .
  • پایان نامه ها

  • ارتباط با کارشناسان فناوری اطلاعات مناطق و هماهنگی فنی و عملیاتی با آنها .
  • تسلط به نرم افزارهای گرافیک رایانه ای و تولید اجزای گرافیکی برای استفاده در پورتال مدرسه و محتوای الکترونیکی ( نقشه راه مدارس هوشمند ، ۱۳۸۸ : ۸۵ ) .